*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > افق خانواده > اخبار خانواده 


اخبار , افق خانواده شماره خبر: ٣٧٠٢٩٢ ١٥:٠٣ - 1394/09/30    ارسال به دوست نسخه چاپي


مراقب مسمومیت کودکان با دارو باشید


یکی از خطراتی که کودکان نوپا را در محیط خانه تهدید می‌کند، مسمومیت با داروها و همچنین مواد شوینده و سفیدکننده است که بسیار شایع است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

یکی از خطراتی که کودکان نوپا را در محیط خانه تهدید میکند، مسمومیت با داروها و همچنین مواد شوینده و سفیدکننده است که بسیار شایع است.

دکتر عباس آقابیگلویی، فلوشیپ سمشناسی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با پایگاه خبری «سلامانه» در اینباره گفت: معمولاً کودکان از روی کنجکاوی، مرتب در حال اکتشاف محیط پیرامون خود هستند و در پی همین کنجکاویها نیاز به مراقبت بیشتری برای جلوگیری از خطر دارند، چراکه به محض چهار دست و پا راه رفتن، ممکن است در اولین فرصت سراغ کمد و کابینت یا حتی کیف مادر که احتمالاً در آن دارو وجود دارد، بروند، یا در محیط آشپزخانه در مواجهه با موادشوینده و سفیدکننده قرار بگیرند، که در اینصورت با مصرف اتفاقی داروها و موادشوینده، مسمومیت در آنها رخ میدهد.

وی با تأکید بر اینکه در کودکان نوپا، بروز هرگونه علایم ناگهانی در وضعیت کودک باید جدی گرفته شود، گفت: با بروز هرگونه علایم ناگهانی در دستگاه گوارش تهوع، استفراغ، درد شکمی و همچنین کاهش ناگهانی سطح هوشیاری، اختلال تنفسی در کودکان نوپا و همچنین بروز علایم و نشانههای عصبی (شل شدن مفاصل مچ دست و پا) که کودک نمیتواند چیزی را در دست بگیرد یا روی پا بایستد، باید ظن به مسمومیت داشت و بلافاصله به صورت تلفنی از مشاور کمک گرفت و به سرعت کودک را به مرکز اورژانس رساند تا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این فلوشیپ سمشناسی بالینی همچنین یادآور شد: گاهی ممکن است کودکان در حمام با خوردن شامپو یا صابون دچار مسمومیت شوند که در این صورت والدین باید خونسردی خود را حفظ کرده و از مشاوره تلفنی برای بهبود وضعیت فرزندشان کمک بگیرند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بهترین اقدام برای پیشگیری از بروز این عارضه، نگهداری داروها و مواد شوینده دور از دسترس کودک است، توضیح داد: والدین باید داروها را در کابینتهای بالایی که قابلیت دسترسی کودک به آن وجود ندارد، قرار دهند و مواد شوینده و سفیدکننده نیز در آشپزخانه و سرویش بهداشتی در مکانی باشد که کودک به راحتی نتواند به آن دست پیدا کند. در ضمن اگر والدین مجبور هستند در کیفشان دارو نگه دارند، بهتر است از نگهداری داروهای متعدد و زیاد اجتناب کرده و حتماً کیف دم دست کودک نباشد، تا مبادا مسمومیت اتفاقی در او رخ دهد. علاوه بر این، کسانی که معتقدند نگهداری مواد شوینده و حتی سموم ضدحشرات و دفعکننده حشرات، نفت و بنزین در پارکینگ بهترین راهحل برای جلوگیری از مسمومیت کودکان است، باید بدانند در موارد متعددی بروز مسمومیت در کودک با این مواد بوده است.

آقابیگلویی در نهایت با هشدار این مسأله به والدین که مصرف برخی از قرصها میتواند با تهدید جانی همراه باشد، گفت: والدین باید توجه داشته باشند گاهی مصرف حتی یک عدد از برخی قرصها میتواند خطرناک باشد و منجر به تهدید جانی شود. در این بین داروهای ضدافسردگی سه حلقهای و همچنین داروهایی که برای تپش قلب و اضطراب و کاهش تعداد ضربان قلب مثل پروپرانول یا ایندرال مصرف میشوند، میتواند به شدت خطرآفرین باشد؛ بنابراین نباید این اصطلاح را که یک قرص هم میتواند کشنده باشد، فراموش کرد.


خروج




دوشنبه ١١ فروردين ١٣٩٩
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام