*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > رسالت جهانی 


خبر, رسالت جهانی شماره خبر: ٣٥٩٠٠٩ ٢٣:٤١ - 1393/12/10    علامه امینی (ره) ارسال به دوست نسخه چاپي


 علامه امینی (ره)

علامه امینی (ره) مسافر ده‌ها کشور برای دفع شبهات


عالم مجاهد و مؤلف اثر جاودان «الغدیر»، حضرت آیةالله علامه شیخ عبدالحسین امینی، در مطالعات و تألیفات خود به جهان اسلام می‌نگریستند و خلأ موجود را یافته و در پی ایجاد یک اثر برای جبران همان خلأ بودند. ایشان بیش‌از بیست عنوان اثر علمی نوشته‌اند که همگی یا در پی اثبات مطالب بر حق مکتب تشیع و یا در مسیر دفع شبهات رایج بوده است. شهداءالفضیله؛ سیرتنا و سنّتا و سیرة نبینا و ...

عالم مجاهد و مؤلف اثر جاودان «الغدیر»، حضرت آیةالله علامه شیخ عبدالحسین امینی، در مطالعات و تألیفات خود به جهان اسلام مینگریستند و خلأ موجود را یافته و در پی ایجاد یک اثر برای جبران همان خلأ بودند. ایشان بیشاز بیست عنوان اثر علمی نوشتهاند که همگی یا در پی اثبات مطالب بر حق مکتب تشیع و یا در مسیر دفع شبهات رایج بوده است. شهداءالفضیله؛ سیرتنا و سنّتا و سیرة نبینا و سنته؛ العترةالطاهرة فیالکتابالعزیز؛ ریاضالأنس و از همه مهمتر «الغدیر» در همین راستا نگاشته شده است.

سفرهای علمی

علامه امینی، خویش را در حوزه محبوس نساختند، بلکه برای تعامل بیشتر با جهان خارج و مشاهده حضوری دیدگاه دیگران نسبت به شیعه و همچنین استفاده از کتابهای موجود در دیگر کشورها و ارتباط با دانشمندان ممالک دیگر، به یک سلسله سفرهای مستمر علمی رفتند و سالیان متمادی در کتابخانههای ایران، مصر، عراق، حجاز، سوریه، هند، پاکستان، ترکیه و.. به تحقیق و استنساخ کتب علمی چاپ شده و یا مخطوط پرداختند. یکی از نویسندگان درباره ایشان نوشته است: من در عراق شاهد بودم که در شبانهروز، بیست ساعت علامه امینی در کتابخانهای که برای تحقیق به آنجا آمده بود، مشغول مطالعه بود. مسئول کتابخانه هنگام تعطیلی درب را به روی ایشان میبست و ایشان تا هشت صبح فردا که کتابخانه باز میشد، در خلوت کتابخانه به تحقیق مینشست. یکی از عوامل تأثیر بسیار آثار ایشان، همین مسئله است و الا در صورت استفاده از کتابخانههای عراق و جواب دادن به همان شبهات قدیمی و مکتوب در کتب، هیچگاه تألیفات ایشان این اندازه هدایتگر و مفید و کارآمد جلوه نمیکرد.

 

مناظرههای مکتوب و شفاهی

علامه امینی در سطح جهان شخصیتی معروف به شمار میرفتند. از طرفی چون عالمی کثیرالسفر بودند، مناظرات حضوری و بعضاً مکتوب را در کارنامه و حیات علمی خویش دارند. مثلاً ایشان زمانی برای اینکه شبهه خواندن هزار رکعت نماز در یک شب را از ذهن یک عالم سنیمذهب بزدایند، عملاً و در حضور وی، در طول یک شب هزار رکعت نماز خواندند. همچنین در روزگاری رسالهای در بیان «حقیقت زیارت» نوشتند تا به علمای پاکستان پاسخ داده باشند. در سفری یکی از علمای اهلتسنّن به ایشان گفت: «شما شیعیان در مورد حضرت علی غلو و زیادهروی میکنید، مثلاً او را با لقب «یَدُالله»، «عَیْنُالله» (دست خدا، چشم خدا) و... میخوانید، توصیف صحابه، تا اینحد، نادرست است.»

علاّمه بیدرنگ جواب دادند: «اگر عمربن خطاب، علی را با چنین القابی خوانده باشد، چه میگویید؟» او گفت: سخن عمر برای ما حجت است! علامه امینی در همان مجلس، یکی از کتابهای اصلی اهلتسنن را طلبیدند؛ آن کتاب را حاضر کردند، علامه آنرا ورق زدند، صفحهای از آن را گشودند که در آن صفحه این حدیث آمده بود: مردی به طواف کعبه اشتغال داشت، در همانجا به زن نامحرمی، نگاه نامشروع کرد، حضرت علی او را در آن حال دید، با دست، ضربه به صورت او زد و به این ترتیب او را مجازات کرد. او در حالی که دستش را بر صورتش نهاده بود و بسیار ناراحت بود، به عنوان شکایت از علی نزد عمربن خطاب آمد، و ماجرا را گفت. عمر در پاسخ او گفت: قد رأی عینالله و ضرب یدالله: «همانا چشم خدا دید و دست خدا زد.» کنایه از اینکه: چشم علی آنچه میبیند خطا نمیکند، زیرا چشم او چشمی است که آمیخته با اعتقاد به خداست و چنین چشمی، اشتباه نمیکند، و دست علی نیز جز در راه رضای خدا حرکت نمینماید. سؤالکننده وقتی که این حدیث را دید، مطلب را دریافت و قانع شد. (محمدی اشتهاردی-یکصدویک مناظره، ص 197)

 

شاهکار الغدیر

توجه به وحدت مذاهب به معنای دست شستن از عقاید مذهبی نیست. بلکه اخذ به مشترکات، همجبهه بودن در برابر دشمن مشترک، و رهاکردن مواردی که باعث تشنج میشود و احاله آن مسائل به نشستهای تخصصی، معنای صحیح اتحادگرایی است. امامت و خلافت اگر چه دامنهدارترین اختلاف بین شیعه و اهلسنت است، ولی جدای از واگذار نمودن بحث خلافت به مجامع تخصصی، باید بر مقوله امامت پای فشرد، که برای ائتلاف امت بسیار مفید است.

گل سرسبد آثار علامه امینی که الغدیر باشد، بیشاز هر چیز بر مسئله امامت تاکید دارد. 11 جلد از الغدیر در زمان زندگی علامه امینی چاپ شد ولی چندین مجلد از آن گم شد که خوشبختانه اخیراً استنساخی از برخی مجلدات گمگشته در هند یافت شد و در قم به چاپ رسید. بر همان مجلدات ابتدایی الغدیر دهها تقریظ و مدح توسط دانشمندان و پادشاهان سنیمذهب نوشته شد و علمایی چون محمدعبدالغنی حسن، عادل غضبان و دکتر عبدالرحمان کیالی به تمجید آن پرداختند.

 نکته واحدی که در تمام ستایشها به چشم میخورد پذیرش غدیر به عنوان محور حرکت اسلامی و بنیان حکومت دینی و مذهبی اسلام است.

دکتر کیالی در یادداشت خویش درباره الغدیر، پساز برشمردن دلایل انحطاط مسلمانان در عصر حاضر مینویسد: «کتاب الغدیر و محتویات غنی آن، چیزی است که سزاوار است هر مسلمانی از آن آگاهی یابد، تا دانسته شود چگونه مورخان کوتاهی کردهاند و حقیقت کجاست؟ ما به اینوسیله باید گذشته را جبران کنیم و با کوشش در راه اتحاد مسلمین، به اجر و ثواب نائل شویم.»

در همین راستا، محمدعبدالغنی، دانشمند مصری نیز، در نامهای به علامه امینی مینویسد: «از خداوند مسئلت میکنم که برکه آب زلال شما را (غدیر در عربی به معنای برکه آب است) سبب صلح و صفا میان دو برادر شیعه و سنی قرار دهد که دست به دست هم دهند و بنای امت اسلامی را بسازند».

شیخ محمدسعید دحدوح از دانشمندان برجسته سوری نامهای ادیبانه به مؤلف «الغدیر» نگاشته و در آن اینگونه میگوید: «آقای من! کتاب «الغدیر» را دریافت کردم و آنرا مورد مطالعه قرار دادم ... قبلاز آنکه در امواج انبوه معانی آن وارد شوم، نیروی فکر و اندیشهام در آن شناور گشت و شمهای از آنرا با ذائقه روحی خویش چشیدم. احساس نمودم که این همان یگانه سرچشمه و منبع آب گوارایی است که هرگز دگرگون نشود. این منبع جوشان معانی از آب باران صافتر و گواراتر و از مشک خوشبوتر است....»

 (الغدیر، ج 1، ترجمه ص 16-17)

علامه امینی در این اثر رشکانگیز و شگفتآور، با نقد آثار و تألیفات کسانی چون «ابنتیمیه»، «آلوسی»، «قصیمی»، «رشید رضا» و... درصدد برآمد تا وحدت و اخوت اسلامی را در جهان اسلام بگستراند و تخمهای نفاق و تفرقه را بخشکاند.


خروج




شنبه ١٦ آذر ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام