*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > ره نامه 


ره نامه شماره خبر: ٣٩٣٧٩٦ ١١:٤٨ - 1396/06/14   آیةالله سیدجعفر کریمیآیةالله سیدجعفر کریمی ارسال به دوست نسخه چاپي


آیةالله سیدجعفر کریمیآیةالله سیدجعفر کریمی

شور و نشاط تحصیل در حوزه دیروز


طلبه جمع طالب است. طالب هم مصدرش طلب است. طلبه به معنای خواستن و طالب هم به معنای خواهان است. همه مردم دنبال هر هدفی که می‌روند، طالب می‌شوند. اکنون این اصطلاح برای حوزه‌های علوم دینی و پویندگان راه ائمه معصومین‌ علیه‌السلام و جویندگان علوم آل‌محمد‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم عَلَم شده است. ...

طلبه جمع طالب است. طالب هم مصدرش طلب است. طلبه به معنای خواستن و طالب هم به معنای خواهان است. همه مردم دنبال هر هدفی که میروند، طالب میشوند. اکنون این اصطلاح برای حوزههای علوم دینی و پویندگان راه ائمه معصومین علیه‌السلام و جویندگان علوم آلمحمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم عَلَم شده است.

در آغاز طلبگی به انسان میگویند: آدم برای اینکه طالب مجهول مطلق نباشد، باید بداند که به دنبال چه میرود و برای این که شوق و علاقه به آن کاری که به دنبال آن میرود را نشان دهد، باید انگیزه داشته باشد، وگرنه پیروزی بهدست نمیآید. بر این اساس آنچه که بنده میفهمم و خیال میکنم که شایسته شأن روحانیت است، این است که در فکر فراگیری علوم آلمحمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم باشند و انگیزه به کار بستن این علوم، هم در حمایت از اسلام و رسالت رسول الله و هم آموزش عامه مسلمین برای آشنا شدن مردم، باید فراگیری فرامین الهی و فرهنگ رسالت رسول الله و ائمه معصومین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم باشد. اگر خواستهاش آن و انگیزهاش این باشد، باید باور داشته باشد که این خواسته ارزشمند است و این انگیزه نیز قیمتی است و مرضی الیالله و امام زمان است. طلبه باید معتقد باشد که خدایی هست، پیغمبری هست، ائمهای هست، امام زمانی هست و انسان در این عالم وجود در برابر عقیده و آرمانهایش مسئولیتی دارد و باید کاری کند که مورد رضایت خدا و تأیید امام زمان باشد و هر کاری که به اهداف امام زمان نزدیکتر است، دارای ارزش بیشتری است. اگر این مقدمات در طلبه تمام شد و از اول فهمید که به دنبال چه میآید و فهمید که انگیزه این طلب و پیگیری و کاوش چیست و این انگیزه چه ارزش و پیامد و پاداشی دارد، قهراً از جمع اینها «شیخ انصاری»، «صاحب جواهر»، «محقق»، «علامه»، «شیخ صدوق» و «شیخ مفید» و... بهوجود میآیند.

این انگیزه و این آشنایی به هدف، در زمان ما، چه در اوایل اشتغال به تحصیل و چه در ایامی که به حوزه نجف مشرف شده بودیم، بهصورت چشمگیری مشهود بود. لذا بنده میتوانم بهطور قاطع عرض کنم که تا قبل از رفتن به نجف که در حوزه قم مشغول بودم، نهتنها بنده، بلکه همه کوشای تحصیل بودند، الا من شذ و ندر. در مسجد بالاسر از بحث و مباحثه طلاب در درسها قلقلهای برپا بود. در مدرسه فیضیه غروبها طلاب دسته دسته مینشستند و مشغول مباحثه و طرح مسایل علمی میشدند. گاهی مرحوم حاج آقامصطفی و شیخ علی تهرانی و آقا شیخ صادق خلخالی به همراه جناب آقای آشتیانی طول مدرسه را قدم میزدند و مسایل علمی را مطرح میکردند، چنانکه سر و صدایشان در کل مدرسه میپیچید.

جمع، جمع تحصیل و پیگیری تحصیل بود. ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان هم 95 درصد طلاب علوم دینی برای تبلیغ به شهرستانها میرفتند و بحمدالله خدمات بسیار ارزنده و چشمگیری در آن زمان به ملت ایران عرضه داشتند. فضلای خوبی هم در این حوزه تربیت شدند که مراجع فعلی تحصیلکردههای آن زمان هستند، اساتید فعلی تحصیلکردههای آن زمان هستند. نمیدانم آن زمان چطور بود که هم مردم ایران کمتر به فکر مادیات بودند و هم حوزهها اصلاً به فکر مادیات نبودند. شهریه آقای بروجردی تا سال رفتن من به نجف اشرف، برای معیل مشغول خارج 45تومان بود.

 اما کسی به فکر این که شهریه کم است، پول نداریم، چه بکنیم، چه نکنیم نبود. نمونهاش را خود بنده عرض میکنم؛ فرش اتاق من که مدتی در مدرسه فیضیه حجره داشتم و دو سه سالی هم در مدرسه حجتیه، حصیری بود که از مازندران آورده بودم، بعضی از طلبهها هم از ولایتهای خودشان «پلاس» میآوردند.

در نتیجه وجه عمومی حوزه وجه روحانیت و سربازی امام زمان و حفظ و حراست از رهاورد رسالت رسول الله و ائمه معصومین نیست. طلبه به یک درس نواری آن هم اگر گوش کند یا نکند بسنده میکند و اکثراً هم اگر سر درس حاضر نشوند، اصلاً ناراحت نمیشوند. یک روز اینجا، فردا آنجا، پس فردا آنجا اسماً گاهی شرکت میکنند. جزوهنویسی هم خیلی رسم نیست، مباحثه در حوزه مرسوم نیست، نقد، تحلیل و بررسی مرسوم نیست. البته در عام طلبهها همانطور که حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مصاحبه کمیل با ایشان در پایان صحبت فرمود: «اللهم لا تخلو الارض من الحجة» باید بگویم که «اللهم لا تخلو الارض» از افراد کوشای در تحصیل. اما اگر بخواهم بگویم که در این حوزه 35 هزار نفری قم چند درصد افراد کوشا هستند، باید با احتیاط شمارش کنیم.

حوزه نت به نقل از مجله پگاه حوزه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج




پنج شنبه ٢١ آذر ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام