*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > ره نامه 


ره نامه شماره خبر: ٣٩٣٨٠٩ ٠٨:٥١ - 1396/06/15   حضرت آیةالله مصباح یزدیحضرت آیةالله مصباح یزدی ارسال به دوست نسخه چاپي


حضرت آیةالله مصباح یزدیحضرت آیةالله مصباح یزدی

بزرگ ترین حسرت عالم در قیامت


یا اباذر؛ یطلع قوم من أهل الجنّة على قوم من أهل النّار، فیقولون: ما أدخلکم النّار؟ وقد دخلنا الجنّة بفضل تادیبکم وتعلیمکم. فیقولون: انّا کنّا نأمر بالخیر ولا نفعله. اى ابوذر؛ در روز قیامت گروهى از بهشتیان بر گروهى از جهنمیان اشراف مى‌یابند، سپس از آنان سؤال مى‌کنند: ....

 

 

یا اباذر؛ یطلع قوم من أهل الجنّة على قوم من أهل النّار، فیقولون: ما أدخلکم النّار؟ وقد دخلنا الجنّة بفضل تادیبکم وتعلیمکم. فیقولون: انّا کنّا نأمر بالخیر ولا نفعله.

اى ابوذر؛ در روز قیامت گروهى از بهشتیان بر گروهى از جهنمیان اشراف مىیابند، سپس از آنان سؤال مىکنند:

چگونه شما وارد جهنم شدید؟ با اینکه ما به برکت تربیت و تعلیم شما وارد بهشت گردیدیم. در جواب مىگویند: ما دیگران را به اعمال شایسته فرمان مىدادیم، در حالیکه خودمان به آن عمل نمىکردیم.

یکى از صحنههایى که از قیامت در قرآن ترسیم شده، این است که بهشتیان بر جهنمیان اشراف دارند و آنان را مىبینند و با آنان گفتوگو مىکنند. گویا بهشت در مکان رفیع و جهنم در مکانى پست قرار دارد و از این جهت بهشتیان بر آنها اشراف دارند.

تعبیر قرآن در این نوع از آیات این است که گاهى بهشتیان، جهنمیان را مخاطب قرار مىدهند و گاهى جهنمیان، بهشتیان را مخاطب خود مىسازند:

«وَ نَادى أَصْحابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَنْ قَدْ وَجَدْنا مَا وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ وَجَدْتُم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقّاً قالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظّالِمینَ.» (اعراف/44)

بهشتیان دوزخیان را ندا میدهند: ما آنچه که خداوند به ما وعده داده را حقیقتاً یافتیم، آیا شما نیز آنچه را خدا به شما وعده داد، حق یافتید؟ آنها میگویند: بله (ما نیز بسزاى خود رسیدیم)، آنگاه در بین آنان منادى ندا کند که لعنت خداوند بر ستمکاران باد.

بله چنانکه در این روایت آمده است، بهشتیان به گروهى از جهنمیان مىگویند: ما به پاس راهنمایىها و هدایتگرىهاى شما و به برکت تعلیم و تربیت شما به بهشت دست یافتیم، چه شد که شما گرفتار جهنم و عذاب الهى شدید؟ آنها با حسرت و ندامت جواب مىدهند: ما شما را به انجام کار نیک و شایسته دعوت کردیم، ولى خود از آن کناره گرفتیم. شما را به انجام مستحبات دعوت کردیم، ولى خود عمل نکردیم.

شما را به دورى از گناه و غیبت راهنمایى کردیم، ولى خود به غیبت و گناه آلوده گشتیم. شما به گفتههاى ما گوش دادید و عمل کردید و در آن منزل برین جاى گرفتید، اما ما با همه دانشمان، عمل نکردیم و به این سرنوشت نکبتبار و دردناک دچار شدیم.

این رسوایى و حسرت، سرانجام کسانى است که به علمشان عمل نمىکنند. مسلم براى آنان این حسرت دردناکتر از سوختن به عذاب الهى است، چراکه عذابهاى روحى از عذابهاى جسمانى سوزندهتر است. چنانکه درد شماتت دشمن، بیش از درد شکنجه و سوازندن است.

دردآور است که انسان احساس کند، دیگران بهواسطه راهنمایىهاى او به بهشت راه یافتند و او با اینکه مىتوانست با بهرهبردن از داشتههاى خود درجات عالىترى را کسب کند، به مهلکه جهنم در افتد و مریدانش به تماشاى او بنشینند! آنها در بهشت متنعم گشتهاند و او در جهنم معذب است. اگر او هیچ عذابى نداشت، جز محروم گشتن از نعمتهایى که تربیتشدگانش او بدان رسیدهاند، برایش کافى بود.

با توجه به نکتههایى که در این حدیث شریف ذکر گردیده است، ما باید از ابتدا، نیتمان را خالص کنیم و براى خدا و انجام وظیفه، به کسب علم روى آوریم، و از ابتدا به آنچه مىگوییم عمل کنیم تا این ویژگى براى ما ملکه شود و اگر چنانچه به معلومات بیشترى دست یافتیم، بتوانیم به آن عمل کنیم. اگر از اول بنا را بر سهلانگارى و تسامح گذاشتیم، ابتدا وظیفهاى را ترک کردیم و بعد وظیفه دیگرى را، ملکه عصیان در ما تقویت مىگردد و دیگر مبارزه با نفس مشکل خواهد بود.

پایگاه اطلاعرسانی حضرت آیةالله مصباح یزدی


خروج




شنبه ٠٢ شهريور ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام