*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > علامه طباطبایی 


علامه طباطبایی, علامه طباطبایی شماره خبر: ٤٠٠٤٧٧ ١٥:٤٢ - 1397/03/07   حلقه اصحاب تأویل  و ملاقات‌های هانری کربن با علامه طباطبایی ارسال به دوست نسخه چاپي


حلقه اصحاب تأویل  و ملاقات‌های هانری کربن با علامه طباطبایی

حلقه اصحاب تأویل و ملاقات‌های هانری کربن با علامه طباطبایی


پروفسور هانری کربن استاد فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه و از برجسته‌ترین مفسران غربی حکمت معنوی و فلسفه اسلامی است. کربن چون آوازه عرفان و فلسفه مفسر کبیر قرآن علامه طباطبایی را شنید شیفته عظمت علمی و کمالات معنوی این سید وارسته گردید...

پروفسور هانری کربن

استاد فلسفه دانشگاه سوربن فرانسه

و از برجستهترین

مفسران غربی حکمت معنوی

و فلسفه اسلامی است.

کربن چون آوازه عرفان و فلسفه

مفسر کبیر قرآن

علامه طباطبایی را شنید

شیفته عظمت علمی و کمالات معنوی این سید وارسته گردید.

وی که به منظور شناخت تشیع سالی چند ماه

از پاریس به ایران میآمد و به پژوهش و تحقیق

در مورد شیعهشناسی میپرداخت

بهوسیله برخی اساتید دانشگاه از محضر علامه طباطبایی قدس‌سره

تقاضا نمود در اینباره به وی کمک کند. علامه طباطبایی نیز

که از فعالیتهای علمی و برخی فضایل انسانی این محقق

با خبر بود، درخواست وی را اجابت نمود. (1)

مرحوم شهید مطهری و دیگران علامه را به کربن معرفی کردند

و از آن پس ارتباط ایشان با کربن آغاز شد.

در محفلی که «حلقه اصحاب تأویل» نام داشت

دیدار منظم بین علامه طباطبایی و کربن صورت میگرفت. (2)

 

 

 

ملاقات اول

علامه طباطبایی قدس‌سره در خصوص اولین ملاقات خود با کربن نوشته است: «در پاییز سال گذشته (1337 ه.ش) به منظور انجام پارهای کارهای ضروری چند روزی در تهران بودم، از فرصت استفاده کردم و دیداری از دوستان مرکزی خود تازه نمودم. روزی دانشمند معظم جناب آقای دکتر جزایری - استاد محترم دانشگاه - مذاکره نمودند که جناب آقای دکتر کربن فرانسوی که یکی از مستشرقین نامی فرانسه و ایران شناس میباشد اظهار علاقهمندی میکردند که از شما ملاقاتی به عمل آورند... دو سه شب بعد در محیط بسیار صمیمانه و گرمی در منزل آقای دکتر جزایری ملاقات به عمل آمد. این ملاقات گرچه با فرصت کم و وقتی تنگ به عمل آمد و آقای دکتر کربن عازم مراجعت به پاریس بود ولی شالوده دوستی را ریخته و اطلاعات اجمالی از نتایج زحمات علمی و عملی و فعالیتهای خستگیناپذیر چند ساله معظمله بهدست داد. این دیدارها هر دو هفته یک بار روزهای جمعه در منزل آقای ذوالمجد طباطبایی قمی که وکیل دعاوی بود و در خیابان بهار تهران زندگی میکرد، انجام میشد. در این زمان آقای دکتر نصر هم بهعنوان واسطه در این گفتوگوها شرکت میکند. (3) کمکم برخی دیگر از اساتید متوجه این رابطه میشوند و آنها هم شرکت میکنند. کمکم دایره وسیعتر میشود؛ مثل دکتر سپهبدی، دکتر شایگان و دیگران که هر یک تخصص خاصی داشتند؛ برای مثال دکتر شایگان در هند تحصیل کرده بود و در زبان سانسکریت تخصص داشت. و دکتر سپهبدی در فرانسه تحصیل کرده بود و متخصص زیباییشناسی بود و از این جهت با علامه کار میکرد... جلسات به صورت دو هفته یکبار برگزار میشد. این روند 8 الی 10 سال ادامه داشت؛ یعنی تا زمانی که پرفسور کوربن زنده بود. البته علامه با اساتید دیگری نیز در ارتباط بود.

ملاقات دوم

ملاقات دوم علامه طباطبایی قدس‌سره و هانری کربن از پاییز سال 1338ه.ش آغاز گردید. خود علامه در اینباره مینویسد: «امسال (1338ه.ش) نیز که نویسنده پس از گذرانیدن تعطیل تابستانی، در یکی از ییلاقات اطراف دماوند موقع مراجعت به قم، چند روزی در تهران توقف داشتم. شب شانزده مهر ماه طبق وعده قبلی ملاقات دوم در محیط گرم و دوستانه به عمل آمد. دراین مجلس آقای کربن مذاکره را ادامه داده و ضمناً گفتند که امسال موقعی که در اروپا بودم در ژنو کنفرانسی در موضوع امام منتظر (حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) طبق عقیده شیعه دادم و این مطلب برای دانشمندان اروپایی که حضور داشتند کاملاً تازگی داشت. آقای کربن سپس اضافه کرد به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته و بهطور استمرار و پیوسته ولایت را زنده و پابرجا میدارد. رابطه ای که از اتصال عالم انسانی به عالم الوهی کشف میشود، بهواسطه دعوتهای دینی قبل از موسی علیه‌السلام و دعوت دینی موسی علیه‌السلام و محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و بعد از حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم بهواسطه ولایت جانشینان وی (به عقیده شیعه) زنده بود و هست و خواهد بود. به عقیده من همه ادیان حق بوده و یک حقیقت زنده را دنبال میکنند و همه در اثبات اصل وجود این حقیقت زنده مشترکند. آری تنها مذهب تشیع است که به زندگی این حقیقت لباس دوام و استمرار پوشانیده و معتقد است که این حقیقت میان عالم انسانی و الوهی برای همیشه باقی و پابرجاست. این نظر من است؛ آیا شما نیز نظرتان در این باب همین است؟ نویسنده گفتم: آنچه از نظر اسلام میتوان گفت آن است که نظریه اثبات صانع، نظریه حقی است که میان همه ادیان گذشته مشترک فیه است، ولی دینی که ارزش این حقیقت را داشته و میتوان نام دین آسمانی رویش گذاشت، دینی است که در آن تنها خدای یگانه پرستش شود و رابطه نبوت را اثبات کرده و معادی قائل شود؛ و این همان ادیان چهارگانه یهودیت، نصرانیت، مجوسیت و اسلام است. آنچه از لوازم احترام و تعظیم میتوان در حق یک دین واقعی روا داشت، اسلام در حق دین یهودیت و نصرانیت روا داشته و مقام نبوت حضرت مسیح علیه‌السلام را تقدیس و تنزیه نموده و شریعت آنها را ستوده است. همچنین نسبت به دین مجوس با دیده احترام نگریسته و همه را در صراط یک آیین خدای حق میداند... با این سخنان مجلس دوم پایان پذیرفت. (4)

..............................................................

پینوشتها

1 گلی زواره، غلامرضا، جرعه های جانبخش، ص 288 و 289

2 ر.ک؛ کتاب هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، دکتر داریوش شایگان

3 مهر تابان، ص45-49

4 مجموعه مذاکرات با هانری کربن، مقدمه علامه طباطبایی، ص 24 و 27 با اندکی تلخیص، مندرج در جرعههای جانبخش، ص 294 و 295

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام