*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > فاطمیه 1396 


فاطمیه 1396 شماره خبر: ٣٩٧٨٠٧ ١٧:١٠ - 1396/11/21   سبک زندگی فاطمی الگوی کامل زن معاصر ارسال به دوست نسخه چاپي


سبک زندگی فاطمی الگوی کامل زن معاصر

سبک زندگی فاطمی الگوی کامل زن معاصر


فاطمه آناستازیا یژووا، اندیشمند روس که پس از آشنایی با دین مبین اسلام حجاب را عاقلانه و با عشق کامل انتخاب کرد و معتقد است حجاب عین آزادی است. هفته‌نامه افق حوزه به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی حجاب و عفاف فاطمه زهرا‌ علیها‌السلام در گفت‌وگویی تفصیلی با این بانوی فرهیخته روسی به بررسی موضوعاتی چون نحوه تشرف ایشان به دین مبین اسلام و سبک زندگی فاطمی پرداخته است...

فاطمه آناستازیا یژووا، اندیشمند روس که پس از آشنایی با دین مبین اسلام حجاب را عاقلانه و با عشق کامل انتخاب کرد و معتقد است حجاب عین آزادی است. هفتهنامه افق حوزه به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی حجاب و عفاف فاطمه زهرا علیها‌السلام در گفتوگویی تفصیلی با این بانوی فرهیخته روسی به بررسی موضوعاتی چون نحوه تشرف ایشان به دین مبین اسلام و سبک زندگی فاطمی پرداخته است.

نام من فاطمه آناستازیا یژووا (فاطیما) است، من در سال 1983 در مسکو متولد شدم و در سال 1999 رسماً اسلام آوردم، ولی در پایان سال 2003 که حقیقتاً اسلام را لمس کردم شیعه شدم و شروع به پیروی از قوانین شرعی کردم. در سال 2005 از دانشکده فلسفه (فلسفه دین) دانشگاه دولتی مسکو فارغالتحصیل شدم. مدتی هم دستیار فیسلوف معروف و سیاستمدار مسلمان روسی حیدر جمال (که در سال 2016 از دنیا رفت) بودم، ولی خیلی زود به عنوان خبرنگار وبسایتهای اسلامی Islam.ru و اسلام نیوز شروع به کار کردم. از سال 2008 شروع به همکاری با بنیاد پژوهش فرهنگ اسلامی کردم و کتابهایی از نویسندگان بنام شیعه همچون علامه طباطبایی، شهید محمدباقر صدر، شیخ شمالی را ترجمه کردم. کمی بعد به عضویت شورای سردبیری مجلهای برای زنان مسلمان روسیه به نام مسلمانکا درآمدم و بین سالهای 2010 تا 2016 در آنجا کار کردم.

اخیراً پروژه جدید خودم را آغاز کردهام که وبسایتی به آدرس www.mihwar.ru به معنای محور مقاومت است. این سایت به پوشش اخبار مربوط به مبارزه با صهیونیسم و تهدید گروههای تکفیری اختصاص دارد.

 آشنایی با اسلام و مذهب تشیع

من وقتی دانشآموز مدرسه بودم از طریق کتاب، مقالات و روزنامهها با اسلام آشنا شدم و به این نتیجه رسیدم که اسلام راه درستی است، در حالیکه خانوادهام مذهبی نبودند. آشناییام با تشیع کمی بعد وقتی همکاری با آقای حیدر جمال را شروع کردم اتفاق افتاد. او با توضیحاتی که درباره برخی مسایل تاریخ سالهای نخستین اسلام و خصوصیات فقه جعفری بیان کرد، مرا از حقانیت مذهب تشیع آگاه کرد. بعد از آن من مطالعاتم را با بهرهگیری از گفتوگو با برادران و خواهرانی که قبلاً در حوزه علمیه تحصیل کرده بودند ادامه دادم. من در دورههای آموزشی کوتاهی در شهر قم شرکت کردم. قطعاً دانستن زبان عربی به من در عمق بخشیدن به برخی از دانستههایم کمک کرد. درباره کیفیت درک از اسلام و مذهب شیعه در کشور روسیه، متأسفانه تکفیریگری بهطور گسترده در مساجد روسیه و جوامع سنی آن در حال گسترش است و بسیاری از مسلمانان سنی اینجا پیشداوریهای نادرست و سوءتفاهمهایی درباره شیعه دارند. ولی الحمدلله در سالهای اخیر شیعیان روسیه موفق به توسعه نهادها و مؤسسات شیعی شدهاند و بنیاد پژوهش فرهنگ اسلامی (که نقش بسزایی در انتشار کتب و علوم دانشگاهی ایفا میکند) و مرکز اسلامی تحت مدیریت نماینده ولی فقیه (که مجالس و برنامههای مهم را سازماندهی میکند) پروژههای مفید بسیاری در راستای کمک به مردم برای شناخت تشیع اصیل دارند.

 تصور و تعریف جامعه غیر دینی از حجاب

متأسفانه بخشی از جامعه غیرمسلمان روسیه هنوز دچار سوءتفاهم درباره ماهیت حجاب است. آنها فکر میکنند که حجاب نوعی ظلم به زنان است یا این که دختران توسط خانوادههایشان مجبور به پوشش میشوند، در حالی که وضعیت دقیقاً برعکس است و بعضاً خواهران ما برای دفاع از حق خود برای داشتن حجاب و عمل به این وظیفه الهی با برخی وابستگان غیرمذهبیشان، وارد بحث و درگیری جدی میشوند. اما از آن سو، در جامعه روسیه بهخصوص در پایتخت این کشور، مدارا نسبت به حجاب بیشتر شده است. من به ندرت با رفتارهای عداوتآمیز روبرو میشوم؛ بیشتر غیرمسلمانان در اینجا یا رفتاری کاملاً دوستانه با مسلمانان دارند و یا حداقل نسبت به موضوع حجاب بیتفاوت هستند. با وجود این مسئله استخدام هنوز برای خواهران محجبه، یک مشکل است و بسیاری از مراکز، زنان باحجاب را استخدام نمیکنند؛ هرچند هیچ قانون رسمی مبنی بر منع زنان محجبه از کار کردن وجود ندارد، همچنانکه در دانشگاهها نیز مشکلی برای تحصیل خواهران محجبه وجود ندارد. نکته دیگر این که به ما اجازه داده میشود تا برای سندهای رسمیمان از عکسهای باحجاب استفاده کنیم.

 زیبایی و آزادی واقعی برای زن چیست و آیا حجاب مانع آزادی اوست؟

زیبایی در اسلام محکوم یا ممنوع نیست، چراکه برای انسان کاملاً طبیعی است که از زیبایی لذت ببرد، چه آن زیبایی، یک منظره طبیعت باشد، چه یک صدا و یا یک رنگ زیبا باشد و چه یک انسان زیبا، و یا یک قصر زیبا و یا یک بوستان زیبا باشد چراکه حدیثی داریم که میگوید: «خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد.»

حجاب بخشهایی از بدن زن را میپوشاند که میتواند هوس مرد غریبه را تحریک کند، ولی این بدین معنی نیست که حجاب زن را زشت میکند. زیبایی و تمایلات جنسی هیچ کدام در اسلام منع نشدهاند، بلکه در شکل مناسب خود حفظ شدهاند و حجاب وسیلهای است که این شکل مناسب را نگه میدارد. تمایلات جنسی در اسلام به چارچوب ازدواج محدود شده تا بتواند نقش سازنده داشته باشد و نقش مخرب پیدا نکند. چارچوب ازدواج اسلامی بیش از اندازه محدودیت ندارد، بلکه چارچوبی متناسب، انعطافپذیر و گستردهتر از چارچوب ازدواج در مسیحیت است. در ازدواج اسلامی، زن میتواند خودش را هر چقدر که میخواهد زیبا نماید و جاذبههای جنسیاش را به طرق نامحدود در مقابل همسرش نمایان کند. این مسئله نه تنها در اسلام منع نشده، بلکه توسط احادیث بسیاری از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بدان تأکید شده است. حجاب جامعه را از بسیاری از بیماریها نجات میدهد که یکی از آنها خطر مشاهده بیش از حد بدنهای نپوشیده زنان توسط مردان است، امری که برای سلامت مردان مضر است. این موضوع در مرحله اول باعث بیقیدی مردان میشود و در مرحله دوم به سرکوب دائم تمایلات طبیعیاش نیاز دارد که، مردان را به مشکلات روانی و فیزیولوژیکی دچار میکند و باعث کم شدن تمایل نسبت به زنان، افزایش همجنسبازی، ناتوانی جنسی، واکنشهای نورولوژیک، خشونت بیدلیل علیه زنان و سرانجام، سبب از هم پاشیدن یک خانواده سالم میشود.

حجاب از حریم زن محافظت میکند و وقتی حریم خصوصی زندگی زن حفظ شده از آزادی لذت میبرد، و لذا حجاب نشانه آزادی واقعی است. هیچ مردی بدون رضایتش نمیتواند از زیبایی نهفتهاش لذت ببرد. در صیغه عقد این زن است که تصمیم به ازدواج با مرد را بیان میکند و مرد فقط میپذیرد. بنابراین زن خودش را دارای حرمت میبیند، مثل یک شئ در موزه که کسی نمی‌‌تواند آن را به راحتی لمس کند. این بالاترین حد عزت نفس است. بر عکس در یک جامعه لیبرال حریم خصوصی زنان نقض میشود، به همین خاطر است که میبینیم در این جوامع چه طور عکاسان رسانهها از افراد معروف در ساحل عکس میگیرند و آن را منتشر میکنند و اگر یک هنرپیشه زن «بیش از حد چاق» یا «بیش از اندازه مسن» به نظر برسد و یا کمتر از قبل، از نظر جنسی جذاب باشد همه اینترنت در این باره با طعنه و کنایه نظر میدهند و بحث میکنند. آیا این که مردم به جای اینکه از استعداد و فیلمهای یک زن بازیگر صحبت کنند، به بدگویی درباره بدن برهنهاش بپردازند به نوعی نقض آزادی و کرامت فرد نیست؟ اینکه بدنهای زیبا که تنها ایرادشان این است که به اشکال خارقالعاده «فتوشاپ» نشدهاند، «زشت» خوانده میشوند و مردان همسرانشان را به «زشت» بودن متهم میکنند، باعث تضعیف روابط سالم میشود، در حالیکه اگر بدن زنان در مقابل مرد نامحرم پوشیده باشد هیچ یک از این مشکلات بهوجود نمیآید.

 زندگی با حجاب اسلامی برای یک زن مسلمان در جامعه غیر دینی چه دشواریهایی دارد؟

اولاً با توجه به اینکه جوامع غیرمسلمان، معمولاً دچار تعصبات نادرست درباره زنان محجبه هستند، لذا برای این زنان مشکل استخدام وجود دارد. ثانیاً مشکل یافتن مورد مناسب برای ازدواج وجود دارد؛ زیرا مکانهای معدودی وجود دارد که خواهران مسلمان میتوانند با همسر آیندهشان آشنا شوند. به همین دلایل است که در جامعه مسلمانان روسیه نرخ طلاق بالاست. بسیاری از افراد در انتخاب همسر اشتباه میکنند و فردی را برمیگزینند که اصلاً برایشان مناسب نیست. مشکل دیگری که وجود دارد این است که حقوق زنان مسلمان که توسط شرع مشخص شده، معمولاً توسط همسرانشان رعایت نمیشود و نهادهای زیادی هم وجود ندارند که بتوانند در اینباره کاری بکنند. مشکل دیگر، مسئله تازه مسلمانان است که معمولاً درباره آنها سوءتفاهم وجود دارد و حتی ممکن است در خانوادههای خود با بدرفتاری مواجه شوند.

برخی یافتههای خود راجع شخصیت حضرت زهرا را بیان کنید؟

سخن گفتن راجع شخصیت بزرگ فاطمه زهرا بسیار دشوار است و امیدوارم از پیروان راستین ایشان باشیم و فقط خداوند (سبحانه و تعالی) است که میتواند قضاوت کند که من چقدر به پیروی از الگوی ایشان نزدیک شدهام. با این حال میخواهم به چند مورد از خصوصیات منحصربه فرد حضرت زهرا علیها‌السلام که واقعا باید مدنظر قرار بگیرند اشاره کنم:

نخست این که ایشان یک توانایی خاص خدادادی در خوشحال کردن همسرش داشت، بهطوری که حضرت علی علیه‌السلام وقتی به حضرت زهرا علیها‌السلام نگاه میکرد، همه دردها و مصیبتهایش را از یاد میبرد. این هنر عشق است؛ هنر یک زن و همسر واقعی.

دوم اینکه حضرت زهرا علیها‌السلام هیچوقت از زندگی جامعه مسلمانان دور نماند؛ ایشان در نبردهای سهمناک زمان اسلام بهعنوان پرستار شرکت میکرد و زخمهای همسر و پدر بزرگوارش را مرهم میگذاشت. حضرت زهرا علیها‌السلام همیشه برای دفاع از حق و عدالت آماده و بسیار شجاع بود، چه در دفاع از حق خودش و چه حقوق مردم که توسط شرع به آنها اعطا شده است.

سوم اینکه ایشان در انجام کارهای خانه کدبانو بود. انجام کارهای خانه اگر چه بر زن واجب نیست، بلکه کار در خانه مستحب است، ولی وقتی خانمی با دستهای خود غذایی خوشمزه میپزد، حس خاصی از آسایش را در درون خانه ایجاد میکند و سبب استحکام خانواده میشود. مسلماً خاطرات شیرین ما از منزل والدینمان خوراکیهای خوشمزهای است که در خانه پخته میشد و ما نباید این سنت خوب را از یاد ببریم.

 آیا سبک زندگی فاطمه زهرا علیها‌السلام میتواند برای زن امروز الگو باشد؟

الگوی حضرت زهرا علیها‌السلام برای زنان در هر دورهای، قابل پیروی است، خصوصیات ایشان ویژگیهای بنیادی یک زن واقعی را تشکیل میدهد؛ خصوصیاتی از قبیل یک همسر عاشق و خوب بودن که سیما و رفتارش همیشه شوهرش را جذب میکند و یک مادر عالی که قادر است قهرمانان و افراد انقلابی را پرورش دهد. از سوی دیگر ویژگیهایی چون توجه به سیاست، عدالت و زندگی امت، در ایشان وجود دارد. چون زنی که علایقش محدود به مسایل خانواده و خانهاش است نمیتواند پسری را چون حسین علیه‌السلام پرورش دهد. روشن است که روحیه قهرمانی و شهادت در قلب حضرت زهرا علیها‌السلام وجود داشته و ایشان پرتوی از آن را به فرزندانش منتقل کرده است.

حضرت زهرا علیها‌السلام و حضرت زینب علیها‌السلام ، هم به زندگی خانوادگی و هم به مبارزه و سیاست توجه داشتند؛ حضرت زهرا علیها‌السلام بیشتر روی مسایلی مثل همسر و مادر بودن تمرکز داشت و ترجیح میداد در خانه بماند و در خانهاش احساس نزدیکتر شدن به خداوند (سبحانه و تعالی) را داشته باشد، در حالیکه مهمترین مأموریت زندگیش توسط حضرت زینب علیها‌السلام در میدان جنگ به انجام رسید؛ یعنی بیرون از خانه؛ هرچند حضرت زینب علیها‌السلام هم همسر و مادر خوبی بود. اینها جنبههای یک الگوی واحد است که در جهان امروز  که در آن بسیاری از زنان مسلمان در ارزشهای دنیوی و خرده بورژوازی غرق میشوند و هر گونه روحیه قهرمانی و انقلابی را از دست میدهند  بسیار قابل پیروی است. زنان ما امروز جهیزیههای عالی تهیه میکنند، مقدار زیادی طلا میخرند، سریالهای اصیل تماشا میکنند، ولی به مبارزه برای عدالت کاری ندارند، هرچند ممکن است حجاب و حلال و حرام را رعایت کنند. ارزشهای حضرت زهرا علیها‌السلام و حضرت زینب علیها‌السلام درون جامعه امروزی بانوان مسلمان نیاز به نوعی احیا و تجدید دارد.

 چگونه و با چه شیوهای میتوان این الگوپذیری را در جوامع غیر اسلامی ترویج و نهادینه کرد؟

بله، الگوی حضرت زهرا علیها‌السلام میتواند در جوامع غیرمسلمان امروزی هم مفید باشد. اول از همه ما باید با بیماری فمنیسم که به مرد بهعنوان دشمن زن نگاه میکند مقابله کنیم. این طرز فکر به اندازه ایدئولوژی مقابلش که مروج تعدی علیه زنان به نام پدرسالاری است و هیچ ربطی به اسلام ناب و شریعت ندارد، مخرب است. مرد دشمن زن نیست و رقیب او هم نیست. مرد کسی نیست که زن باید بر او غلبه کند یا او را خنثی کند، بلکه مرد یک دوست، یک همسر و یک راهنماست که از زن حمایت میکند و احیای حقوقش، ارضای امیال طبیعیش و شکوفایی استعدادهای بالقوهاش را تضمین میکند. این مدلی است که شریعت اسلام تعیین کرده است. خانواده حضرت زهرا علیها‌السلام و امام علی علیه‌السلام الگوی عشق واقعی، احترام، تفاهم و دوستی بین زن و شوهر است، ضمن آنکه مسیر حضرت زهرا علیها‌السلام به ما نشان میدهد که همسر و مادر بودن، متغایر با مبارز راه عدالت بودن و ایفای نقشی مهم در جامعه نیست. جامعه امروز جهان باید بداند که زن بودن زن را تحقیر نمیکند، حجاب زن را تحقیر نمیکند. عفت و وقار در ملأعام زن را تحقیر نمیکند، آشپزی به منظور خشنود کردن خانواده زن را تحقیر نمیکند و این حرف و منطق ما به چالش فمنیسم است.

 سخن پایانی حضرتعالی؟

فقط میخواهم به مخاطبان محترم توصیه کنم که به حقیقت شریعت، پایبند باشند و قدر دستاوردهای وافر انقلاب اسلامی را بدانند. کسی که به خدا توکل کند یک آزادی درونی حقیقی بهدست میآورد بهطوری که برایش نظر بدخواهانه و نادرست هیچ کسی مهم نیست و از ستمگران هم نمیترسد و به همین دلیل است که درمییابد زندگیش پر از معنا و حس واقعی شده است.


1.       My name is Anastasia (Fatima) Ezhova, I was born in Moscow in 1983 and formally reverted to Islam in 1999, but the true embracement happened in the end of 2003 when I became a Shia and began to follow the rules of Shari‘ah. I graduated from Moscow State University, the faculty of philosophy (philosophy of religion), in 2005. For some time I use to be an assistant of a well-known Russian Muslim philosopher and politician Heidar Djemal (who demised in 2016), but soon I started to work as a journalist at Islamic web-sites Islam.Ru and Islam News. Afterwards, in 2008, I began to collaborate with the Islamic Culture Research Foundation and I translated some books by famous Shia authors (such as Allameh Tabatabai, martyr Muhammad Baqir al-Sadr, Sheikh Shomali, etc.). Soon I became a member of the editorial board of Russian female Muslim magazine “Musulmanka” where I successfully worked in 2010-2016. Now I started my own project where I work as an editor-in-chief: it’s a web-site www.mihwar.ru (The Axis of Resistance), devoted to covering the struggle against Zionism and Takfiri threat.

2.       I got acquainted with Islam from books and newspaper articles when I was a schoolgirl, and it made me understand that Islam was a proper way. My family wasn’t religious like many other families around us. As for Shi’ism, I got a possibility to discover it a bit later, as a student, when I started to collaborate with Mr. Heidar Djemal. He clarified some things considering the early history of Islam and the distinctive features of Ja‘fari fiqh. Later I continued my studies benefitting from conversations with different brothers and sisters who used to study at Hawza, and later by translating Shia books and attending short courses in Qum. Surely, the knowledge of Arabic helped me to deepen some of my knowledge. As for the quality of knowing Islam and Shia madhhab in Russia, unfortunately, Takfiri attitudes are getting widely spread in mosques and Sunni communities, and many of Sunni Muslims have prejudices against Shia Islam and misunderstand it. But alhamduliLlah during the last years Shias in Russia managed to develop their institutions, and The Islamic Culture Research Foundation (that implements a lot into academic science and book publishing) and The Islamic Centre headed by the Supreme Leader’s Representative (that arranges important events and gatherings) make many useful projects helping people to study authentic Shi‘ism.

3.        Unfortunately some part of our non-Muslim society continues suffering from misunderstanding the essence of hijab. Thus, they think that it’s a kind of oppression, or girls are compelled to wear it by their families, while the situation is vice versa and many sisters even go through serious conflicts with their non-religious relatives in order to protect their right to wear a hijab and to fulfill this Divine duty. On the other hand, our society (particularly in the capital) has become more tolerant to hijab. I rarely face any kind of aggression in Moscow; most of non-Muslims are either quite friendly or at least indifferent. But the issue of employment is still difficult for our covered sisters, and there several areas where women wearing hijab are not hired for a job though there is no official law prohibiting hijabies to work. As well, usually there are no problems at the most of universities. We are also allowed to make photos while being appropriately covered for getting any kind of documents.

4.        Beauty is not condemned or “prohibited” by Islam as it is something natural for a human being to get aesthetic pleasure from enjoying beauty, whether it is a beautiful nature, a beautiful voice, a beautiful color, a beautiful human being, a beautiful poem, a beautiful palace, a beautiful flower, a beautiful park, beautiful sounds, etc. There is a tradition: “Allah is Beautiful, and He loves beauty”. As for hijab, it covers some part of female beauty that can arouse the temptation of a stranger man, but it doesn’t mean that it uglifies or must unglify a woman. The Holy Qur’an says:  “And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts and not expose their adornment except that which [necessarily] appears thereof and to wrap [a portion of] their headcovers over their chests and not expose their adornment except to their husbands, their fathers, their husbands" fathers, their sons, their husbands" sons, their brothers, their brothers" sons, their sisters" sons, their women, that which their right hands possess, or those male attendants having no physical desire, or children who are not yet aware of the private aspects of women. And let them not stamp their feet to make known what they conceal of their adornment. And turn to Allah in repentance, all of you, O believers, that you might succeed” (24:31). The adornments that necessarily appear – this is, according to the book by martyr Murtadha Mutahhari, a face, hands, and clothes (different scholars have ikhtilaf on other apparent adornments like rings, mascara, slight makeup, etc.: some of them prohibit it in public and some consider it to be apparent and allowed). Face and hands are the parts of the body that point at the personality while other parts of female body point at sexuality.

Neither beauty nor sexuality are not suppressed in Islam, rather they are protected in their sound form, and hijab is the means of this protection. Sexuality is limited to the framework of Islamic marriage in order to stay constructive and not to become destructive. And the framework of Islamic marriage is not too narrow, rather it is adequate, flexible and wider then in Christianity. Inside of Islamic marriage a woman can beautify herself as much as she likes, and in front of her husband she can show her sexuality in an unlimited way; it is not only not condemned but is even encouraged by many traditions of the Prophet (s) and Ahlul-Bayt (a).

Hijab protects a society from many diseases, and one of them is the danger of observing the abundance of uncovered female bodies that is devastating for male health. On the first stage it leads to promiscuity, but on the second stage the necessity of permanent suppressing natural desires leads men to psychological and physiological problems, to the decrease of interest towards women, to rise of homosexuality, impotence, neurotic reactions, non-motivated violence against women, and, finally, the total collapse of a sound marriage and family which we observe in the West where some people “marry” dogs.

Hijab is an indication of a true freedom. In general, Islam gives a person a genuine freedom as a human being who submitted himself or herself to Allah releases himself or herself of all stupid boundaries and social expectations, fake ideas and fear towards tyrants or public opinion. As for hijab and freedom, first of all, a woman in hijab turns from an object of sexual relations into its subject somehow equal to a man. A man cannot enjoy her hidden beauty without her consent. And in marriage formula it is she who pronounces the decision to marry him and he only accepts, and no one can compel her to this decision. Thus she perceives herself as a sanctity, as a museum object which cannot be easily touched. This is the highest level of a self-respect. Hijab protects a woman’s privacy, and when your private life is protected you enjoy freedom. Vice versa, in a liberal society female privacy is violated: thus, we see how paparazzi make photos of celebrities at the beach and expose it, and if a film star seems to be “too fat”, or “too old”, or “less sexy than previously”, all the Internet community discuss it in a very sarcastic and insulting manner. Isn’t it a kind of violation of freedom and dignity when public opinion doesn’t discuss the talent and films of an actress but begins to backbite her and to through mud at her exposed naked body? And it also undermines healthy relations as beautiful bodies without miraculous photoshop are being marked as “ugly” and men begin to accuse their wives of being “ugly”, while all this doesn’t happen when women’s bodies are covered in front of strangers’ glances.

5.       First of all, this is the problem of employment as non-Muslim societies often suffer from prejudices against hijabies. Secondly, this is a problem of finding a good match for marriage as the choice is narrow and there are few places where sisters can get acquainted with a possible spouse. This is why in Russia there is a high divorce rate in a Muslim community as many people make mistakes choosing a person who is not compatible at all. And the similar problem is that the rights of Muslim women granted to them by Shari‘ah are often not observed by their husbands as there are few institutions that can influence the situation. Third, this is a problem of new reverts who often face misunderstanding and even aggression in their families.

6.       This place is still not too much remarkable though we’ve got some bright personalities among Muslim journalists, public persons, designers who are women. I think it’s a shortcoming of our Ummah, and that we should work on it and overcome our marginality.

7.       I think it to be not very modest to compare myself with Seyyidah Zahrah (sa), and I suppose that only Allah (SWT) can judge how close I have come to following her Eminence’s example, and not me myself. But I’d just like to point out some distinctive features of Seyyidah Zahra (sa) that truly should be taken into account: first of all, she got a special gift to make her husband happy, so that Imam Ali (as) forgot about all his pains and calamities just while looking at her. This is an art of love, an art of being a true woman and an excellent wife. Secondly, she never stayed aside from the life of Muslim community, she participated in cruel battles serving as a nurse and treating her husband’s (as) and her great father’s (s) wounds. Seyyidah Zahra (sa) was always ready to defend truth and justice, whether these were her own rights or the rights of other people granted by Shari‘ah, and she was very courageous and fearless on this account. Third, she was a good lady of the house, and though performing house work is not obligatory (wajib), and it is underlined in any Risalah, nevertheless it’s encouraged (mustahabb), and she gave this example to Muslim women. In our contemporary world we can easily dine at a café, but when a woman cooks tasty food with her own hands, it creates a special atmosphere of coziness inside of a house, it strengthens a family, and surely our sweetest remembrances about parents’ house include recalling tasty things our mother or granny used to cook. We shouldn’t forget this good tradition.

8.       See as above.

9.       The example of Seyyida Zahra (s.a.) is topical for women of any epoch. Namely, the features described above form a basis for a true womanhood. It consists of being a good loving wife whose appearance and behavior always attracts her husband and an excellent mother who is capable of bringing up true heroes and revolutionaries, on the one hand. On the other hand, it includes paying interest to politics, justice and the life of Ummah as a woman whose interests are narrow and are limited to the prosperity of a family and house affairs cannot bring up a son like Hussein (as). It’s naturally that a heroic spirit of struggle and martyrdom was present in the heart of Seyyidah Zahra (sa) so that she gave the notion of it to her children. These are two role models for a Shia woman: one of them is Seyyida Zahra (sa) and another is Seyyida Zeinab (sa). They both paid attention both to family life and to the area of struggle and politics, but Seyyidah Zahra (sa) mostly concentrated on such things as wifehood and motherhood preferring to stay at her home and feeling herself closer to Allah (SWT) inside of it, while the most important mission of her life was accomplished by Seyyidah Zeinab (sa) on the battlefield and thus outside of her house, though she also was a good wife and mother. But these are the aspects of the same role model which is extremely topical today when many of Muslim women get drown into worldly and petit bourgeois values, losing any kind of heroic and revolutionary spirit. They calculate huge dowries, buy plenty of gold, watch primitive serials and are irrelevant to the struggle for justice, though formally they may observe hijab, halaal, etc. Values of Seyyidah Zahra (sa) and Seyyidah Zeinab (sa) needs a kind of revival inside of the contemporary Muslim female community.

10.   Yes, the example of Seyyidah Zahra (sa) can be useful in nowadays non-Muslim societies. First of all we should oppose the disease of feminism viewing a man as a woman’s enemy. This ideology is as destructive as its “opponent” represented by patriarchal oppression of women that has no relation to pure Islam and Shari‘ah. A man is not a enemy of a woman, he is not her rival, he is not somebody whom she should overcome or “defuse”, rather he is a friend, a spouse, a guardian who protects a woman and guarantees her rights, natural desires, gifts to be fulfilled. This is a Shari‘ah model, and the family of Seyyidah Zahra (sa) and Imam Ali (as) is the example of a true love, respect, understanding and friendship between spouses. Moreover, her (sa) path shows us that being a wife and a mother doesn’t contradict being a struggler for justice who plays an important role in a society. Womanhood doesn’t humiliate a woman. Hijab doesn’t humiliate a woman. Modesty and dignity in public doesn’t humiliate a woman. Beautifying herself in front of her beloved husband doesn’t humiliate a woman. Cooking in order to please her family doesn’t humiliate a woman. And this is our answer to a feminist challenge. 

11.   I just wish to advise the respected auditory to adhere to authentic Shari‘ah and to appreciate the achievements of the Islamic Revolution that are numerous. And a person who relies on Allah obtains a genuine innate freedom and doesn’t care of anybody’s false and ill opinion or doesn’t fear any oppressor either. And that’s why he or she perceives that his or her life becomes full of true sense. 

    

 

 



 


خروج




شنبه ٠٢ شهريور ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام