*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > فاطمیه 1396 


فاطمیه 1396 شماره خبر: ٣٩٧٨١٣ ١٧:٢٩ - 1396/11/21     چرا فاطمه‌ علیها‌السلام را فاطمه نام نهاده‌اند؟اسرار تسمیه حضرت فاطمه‌ علیها‌السلام  ارسال به دوست نسخه چاپي


  چرا فاطمه‌ علیها‌السلام را فاطمه نام نهاده‌اند؟اسرار تسمیه حضرت فاطمه‌ علیها‌السلام

چرا فاطمه‌ علیها‌السلام را فاطمه نام نهاده‌اند؟


برای القاب حضرت زهرا‌ علیها‌السلام ، تفسیرها، تأویل‌ها و گفت‌وگوها چندان است که در این نوشته مجال بازگو کردن همه آن نیست. فقط به‌طور فشرده به تفسیر کنیه و اسم ایشان می‌پردازیم: زهرا ام‌ابیها گفته‌اند و این کنیه را که افتخاری برای آن حضرت است، پیامبرگرامی به ایشان داده است. ام‌ابیها به معنای «مادر پدرش»؛ یعنی زهرا مادر پدر خویش است. این کنیه معانی مختلفی دارد، اما بهترین معنی همان است که پیامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به این کنیه داد، یعنی: «زهرا علت‌غایی جهان هستی است.» روایاتی نیز نقل شده است که زهرا علت‌غایی جهان هستی است و اگر کسی ادعا کند که واسطه فیض عالم هستی نیز هست، ادعای او بدون دلیل و به گزاف نیست...

آیتاللهالعظمی مظاهری

برای القاب حضرت زهرا علیها‌السلام ، تفسیرها، تأویلها و گفتوگوها چندان است که در این نوشته مجال بازگو کردن همه آن نیست. فقط بهطور فشرده به تفسیر کنیه و اسم ایشان میپردازیم:

زهرا امابیها گفتهاند و این کنیه را که افتخاری برای آن حضرت است، پیامبرگرامی به ایشان داده است. امابیها به معنای «مادر پدرش»؛ یعنی زهرا مادر پدر خویش است. این کنیه معانی مختلفی دارد، اما بهترین معنی همان است که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به این کنیه داد، یعنی: «زهرا علتغایی جهان هستی است.» روایاتی نیز نقل شده است که زهرا علتغایی جهان هستی است و اگر کسی ادعا کند که واسطه فیض عالم هستی نیز هست، ادعای او بدون دلیل و به گزاف نیست.

و اما فاطمه، فاطمه را فاطمه گفتهاند و این تسمیه اسراری دارد و همه آن اسرار از روایات بهرهمند است:

1 سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چراکه از شر بریده و جدا است.

این جمله اشاره به عصمت زهرا علیها‌السلام است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیه «اِنَّمَا یُریدُ اللّهُ لِیَذْهِبَ عَنَکُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِرَّکُمْ تَطْهِیراً». درباره او است.

2 سُمِیَّتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ.

فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی که زنها میبینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری زهرا علیها‌السلام است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهرا مطهره بود از نظر معنی، طاهره بود از خون حیض، نفاس و استحاضه.

3 سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الْخَلْقِ.

فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینکه بریده شده بود از خلق.

این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای زهرای مرضیه است. کسی که در دل او هیچ کس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است.

4 سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاِنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ کُنَهِ مَعْرفَتِهَا

فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت او بریده شدهاند و قدرت بر شناخت حقیقت او ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد که به واسطه آن مقام، امابیها نامیده شده است.

5 سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِیَ وَ شِیعَتُها عَنِ النّارِ.

فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش میرهاند و نجات میدهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است.

6 سُمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَعْدائَهَا فُطِمُوا عَنْ حُبِهّا.

فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون دشمنان او بریده می‌‌شوند از محبت او، و روشن است کسی که محبت اهلبیت را ندارد به رو در آتش انداخته میشود.

در حق فاطمه چه میتوان گفت که پیامبر گرامی چون بر زهرا وارد میشد یا زهرا بر او وارد میشد، چهره زهرا، سینه زهرا و دست زهرا را میبوسید. او را استقبال میکرد و به جای خود مینشانید و میفرمود: من بوی بهشت را از زهرا استشمام میکنم.

کتاب زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




يکشنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام