*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٤٠٩٨٤٦ ١٠:٢٢ - 1398/08/18   البراهین القاطعه فی شرح  تجرید الاعتقادآثار ماندگار شماره 606 ارسال به دوست نسخه چاپي


البراهین القاطعه فی شرح  تجرید الاعتقادآثار ماندگار شماره 606

البراهین القاطعه فی شرح تجرید الاعتقاد


ملا محمد جعفر شریعتمدار، از علما و نویسندگان برجسته در قرن سیزدهم هجری بود. او در سال 1198ق در نوکنده از استان گلستان و در خانواده‌ای عالم به دنیا آمد...

 



ابتدا در بابل مازندران و سپس در نجف اشرف از نزد صاحب ریاض درس خواند و به درجه اجتهاد رسید. او در علوم مختلف مثل ریاضیات، نجوم و هیأت، درایه، رجال، ادبیات، فقه و اصول تبحر و تخصص ویژهای داشت و در این علوم آثار مفید و با ارزشی را تألیف نمود.

میرزا احمد تنکابنی، سیدنصرالله استرآبادی و ملامحمد جعفر نوری از شاگردان او هستند. در سال 1241 قمری زمانی که سیدمحمد طباطبایی معروف به مجاهد برای مقابله با روسها به تهران آمد، او نیز به قصد همراهی با ایشان به اتفاق علمای دیگر، از نجف به تهران آمد و روانه اردوگاه لشکر ایران شد.

او با فرقه شیخیه به مناظره و معارضه پرداخت و در تهران به لقب شریعتمدار معروف شد و شاهان قاجاریه برای ایشان احترام خاصی قائل بودند. عاقبت ملای استرآبادی در سال 1263 درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة

کتاب «البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة» اثر محمدجعفر استرآبادی، شرحی به زبان عربی بر تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی است.

با توجه به اهمیت کتاب تجرید الاعتقاد و برتری آن بر سایر کتب کلامی شیعه، شروح و تعلیقات بسیاری برای آن نوشته شده که در این میان استرآبادی با خلق البراهین القاطعة راه و روش علامه حلی در کشف المراد را برای شرح تجرید الاعتقاد پیش گرفته و از چالش افراط و تفریط سالم مانده است.

 محتوا و ساختار کتاب

مؤلف کتاب را در یک مقدمه و شش مقصد تنظیم نموده است. مقدمه، خود دو نوع است: مقدمه کتاب که استرآبادی در آن درباره زندگی و احوال خواجه طوسی و متن تجرید الاعتقاد سخن رانده است، و مقدمه علم کلام که مؤلف در قالب پنج مقدمه آن را در این مسایل نوشته است و در مقدمه اول به بیان تفاوت علم کلام با علم تصوف و عرفان میپردازد.

در مقدمه دوم به بیان موضوع علم کلام پرداخته است.

در این مقدمه استرآبادی موضوع علم کلام را بر خلاف علمای قبل از خود که موجود بما هو موجود میدانستند، مبدأ و معاد معرفی میکند که علم کلام از عوارض ذاتی آن بحث میکند.

در مقدمه سوم به فائده دانستن علم کلام اشاره رفته است.

مؤلف در مقدمه چهارم این نکته را یادآور میشود که علم کلام محور سایر علوم دینی است.

مقدمه پنجم به فرق اصول دین با اصول مذهب اختصاص یافته و مؤلف با این استدلال که احکام این دو با هم متفاوت هستند، به تفصیل درباره فرق آن دو سخن گفته است.

 مقاصد ششگانه کتاب

شش مقصد این کتاب عبارت است از:

المقصد الاول فی الامور العامه؛

المقصد الثانی: فی الجواهر و الاعراض؛

المقصد الثالث: فی الاصل الاول من اصول الدین. مؤلف اصل او را توحید میداند و ضمن بحث از مسایل خداشناسی به مسئله عدل که از اصول مذهب شناخته میشود، میپردازد.

المقصد الرابع: فی الاصل الثالث من اصول الدین که اصل نبوت است.

المقصد الخامس: فی الاصل الرابع که اصل امامت است.

المقصد السادس: فی الاصل الخامس که اصل معاد است.

 چاپ و نشر

کتاب «براهین القاطعة» در سال 1384ش توسط انتشارات بوستان کتاب قم، در چهار جلد به زیور طبع آراسته و منتشر شده است.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی


 


خروج