*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخبار افق 
اخبار > اگر امام خمینی نبود ما شیعه نبودیم


بین الملل, بین الملل, مصاحبه, بین‌الملل, مصاحبه شماره خبر: ٤٠٦٣٩٩ ١٢:٥٦ - 1398/01/20     اگر امام خمینی نبود ما شیعه نبودیم رئیس اجرایی سازمان اهل‌بیت‌ علیهم السلام اندونزی  ارسال به دوست نسخه چاپي


  اگر امام خمینی نبود ما شیعه نبودیم رئیس اجرایی سازمان اهل‌بیت‌ علیهم السلام اندونزی

اگر امام خمینی نبود ما شیعه نبودیم


من در دوره دبیرستان بودم که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد؛ در آن زمان ما یک تلویزیون کوچک سیاه و سفید داشتیم و پدرم هنگام پخش اخبار جهانی در ساعت ۹ شب فرزندان خود را جمع کرد و عکس امام خمینی‌ قدس سره را به ما نشان می‌داد و می‌گفت: اگر می‌خواهید، ولی خدا را بشناسید، این مرد ولی خداست...



حسن دلیل از مسلمانان اندونزی است که در خانوادهای با پدر و مادری از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به دنیا آمد

و تحت تربیت پدرش از همان آغاز انقلاب، دوستدار امام خمینی قدس سره بود. وی با وجود تحصیل در عربستان،

به مذهب تشیع گرایش پیدا کرد و اکنون مسئول اجرایی سازمان اهلبیت علیهم السلام اندونزی است.

خبرگزاری حوزه در گفتوگو با این شیعه اندونزیایی، داستان زندگی و چگونگی

تربیت خانوادگی و شیعه شدن وی را جویا شده است.

مشروح این گفتوگو تقدیم خوانندگان محترم هفتهنامه افق حوزه میشود:

لطفا از دوران کودکی و وضعیت و محیط خانوادگی خود برای ما توضیح دهید.

بنده سیدحسنبن احمد العیدروس معروف به سیدحسن دلیل رئیس اجرایی سازمان اهلبیت علیهم السلام اندونزی از سال 2010 تاکنون هستم.

من متولد جاکارتا هستم و پدر و مادرم هردو از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و از سادات هستند و همه ما منسوب به سیدعلی الاریزی هستیم که کوچکترین فرزندان امام صادق علیه السلام است.

من دوره ابتدایی را در یک مدرسه اسلامی در جاکارتا گذراندم. مدیر آن مدرسه یک استاد سنی شافعی و صوفی بود که برای اهلبیت علیهم السلام احترام قائل بود.

من پس از تحصیل در این مدرسه دولتی به یک مدرسه محلی رفتم و پساز دوره ابتدایی در سال 1977 به یک مدرسه اسلامی رفتم که توسط سادات علوی و جمعیت خیر ساخته شده بود. مؤسسان این مدرسه نیز سادات سنی بودند که به اهلبیت علیهم السلام احترام میگذاشتند و من در آنجا تا پایان متوسطه درس خواندم.

در سال 1979 انقلاب مبارک اسلامی اتفاق افتاد و خبرش به گوش ما هم رسید و تمام جهان باخبر و شگفتزده شدند. انقلابی که رهبر آن امام خمینی قدس سره بود. من در دوره دبیرستان بودم که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، در آن زمان ما یک تلویزیون کوچک سیاه و سفید داشتیم و پدرم هنگام پخش اخبار جهانی در ساعت 9 شب فرزندان خود را جمع کرد و عکس امام خمینی را به ما نشان داد و میگفت: اگر میخواهید، ولی خدا را بشناسید، این مرد ولی خداست.

پدرم در آن زمان سنی شافعی بود؛ اما فضایل اهلبیت علیهم السلام میخواند و میگفت: «علی مع الحق و الحق مع علی»؛ زیرا امام علی علیه السلام از نظر او ولایت باطنی داشت؛ اما خلفای دیگر از نظر او چنین ولایتی نداشتند.

انقلاب اسلامی بسیاری از مسلمانان جهان را شگفتزده کرد؛ حتی کسانی که الان تکفیری هستند، بسیاری از آنها در گذشته به امام خمینی قدس سره احترام میگذاشتند. یک سازمان وابسته به وهابیت در اندونزی داریم که در ابتدای انقلاب اسلامی مشکلی با انقلاب اسلامی ایران نداشت؛ اما پساز دخالت دستهای آلوده سعودی بود که فتنه ایجاد شد و آنها دو دسته شدند؛ برخی از آنها همچنان به امام خمینی قدس سره احترام قائلند و گروه دیگر تحت تأثیر کتابها و افکار وهابی تکفیری قرار گرفتند و تغییر کردهاند.

هنگامی که من از مدرسه جمعیت خیر در سال 1983 فارغالتحصیل شدم، از همان زمان به برخی دوستان گفتم: من میخواهم در ایران و حوزه علمیه قم ادامه تحصیل بدهم؛ اما امکان آن فراهم نشد. در آن زمان یکی از دوستانم به نام استاد فطنی در سال 1984 برای تحصیل به ایران رفت و من منتظر بودم، نوبت من نیز برسد و به حوزه علمیه قم بروم؛ اما تقدیر الهی این بود که بورسیه تحصیل در عربستان برای من آمد که در دوره آموزش زبان عربی برای غیر عربزبانان شرکت کنم. من در جاکارتا هم زبان عربی را یاد گرفته بودم؛ اما برای ارتقای سطح زبان عربی خود به عربستان رفتم و در ملک سعود ریاض مشغول تحصیل شدم که مرکز فتنه و شیطان است و در طول دو سال در دوره زبان عربی شرکت کردم. دانشگاه ملک سعود یک دانشگاه عمومی بود و مانند دانشگاه مدینه ویژه تدریس افکار وهابی نبود و رشتههای طب، مهندسی و علوم تربیتی داشت. خلاصه اینکه دو سال زبان عربی خواندم و پساز آن وارد دانشگاه شدم. در آن زمان میان ایران و عراق جنگ بود. پدر ما در منزل ما را بهگونهای تربیت کرده بود که همواره به امام خمینی قدس سره احترام بگذاریم؛ اما هر روز به چشم خودم میدیدم که آنها (وهابیها) به امام خمینی قدس سره دشنام میدادند و من بهاندازه توانایی خودم از ایشان دفاع میکردم و میگفتم: امام خمینی قدس سره مردی بزرگ، مسلمان، مؤمن و از سادات و فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است.

آنها کتابی چاپ کردند بهنام «جاء دور المجوس» و بر روی جلد آن تصویر زشت و توهینآمیزی از امام خمینی قدس سره منتشر کردند و من نتوانستم آن را تحمل کنم و در سال 1988 تحصیلات خود را نیمهکاره رها کردم و به اندونزی برگشتم.

پساز آنکه به اندونزی رفتم، در سال 1989 ازدواج کردم و خدا به من چهار فرزند به نامهای احمد، زهرا، آمنه و خدیجه داد. احمد در حوزه امام خمینی قدس سره دمشق درس خواند و اکنون از مبلغان جاکارتا و عضو بزرگترین سازمان اسلامی سنی بهنام نهضةالعلماست و آخرین دخترم نیز طلبه حوزه حضرت نرجس است که رئیس آن خانم دکتر منوره است. نکته آخر اینکه من یکی از مؤسسان جمعیت مدینةالعلم هستم که اولین دانشگاه اسلامی وابسته به اهلبیت علیهم السلام در اندونزی است که بیست سال پیش تأسیس شده است.

جرقه گرایش به تشیع از چه زمانی در ذهن شما ایجاد شد؟

همانطور که گفتم ما از ابتدا در خانهای شافعی اشعری با طریقت علوی و صوفی رشد کردیم؛ از این رو هیچگاه وهابیت نمیتوانست، روی ما تأثیر بگذارد؛ من فقط با بدن خود در ریاض بودم و فکر من با آنها نبود؛ زیرا تربیت خانوادگی ما با وهابیت سازگار نبود و حتی یک لحظه هم وهابی نبودم و از این رو من در ریاض تحت نظر بودم و از سویی دانشگاه ما هم یک دانشگاه دینی نبود که کاری با دین و اعتقاد داشته باشد.

از سویی با طلاب بحرینی شیعه ارتباط داشتم و از امام خمینی قدس سره و انقلاب اسلامی دفاع میکردم و بههمین خاطر تحت نظر قرار گرفتم. میگفتند: من یک شیعه اهل اندونزی هستم؛ توجه داشته باشید که 99 درصد طلاب اندونزی اهلسنت هستند؛ دانشجویان وابسته به جمعیت محمدیه حنبلی و بقیه شافعی هستند و من حتی لحظهای تحت تأثیر افکار وهابیت نبودم.

چگونه شما شیعه شدید؟

شیعه شدن ما از برکات قیام امام خمینی قدس سره است و اگر قیام امام خمینی نبود، ما شیعه نبودیم؛ پساز قیام ایشان رفت و آمد من به سفارت ایران در جاکارتا آغاز شد. در آن زمان سفیر ایران در اندونزی سیدعبدالعظیم هاشمینیک بود؛ البته سفارت، کارمند محلی اهل اندونزی نیز داشت که یک مجله بهنام یومالقدس چاپ میکرد و من آن مجله را میخواندم که در آن سیره امام خمینی قدس سره و شهید مطهری و شهید بهشتی و شهید رجایی و شهید باهنر را میخواندم تا اینکه توانستم این شخصیتهای بزرگ را بشناسم؛ به یاد دارم روزی که امام خمینی رحلت کرد، ما در ماشین بودیم و از زیارتگاهی در جاکارتا برمیگشتیم که رادیو را روشن کردیم و گوینده خبر وفات امام را پخش کرد و همه ما در ماشین مانند بچهها گریه میکردیم و پساز آن مجلس عزاداری و دعا و فاتحه برگزار کردیم که در اندنزوی به آن مجلس تهلیل میگویند و در سالگرد وفات امام خمینی یکی از علمای اهلسنت اندونزی بهنام بحرالدین لوپا سخنرانی کرد و گفت: کسی اگر بخواهد به شوروی ضربه بزند، از آمریکا کمک میگیرد و اگر کسی بخواهد به آمریکا ضربه بزند، از شوروی کمک میگیرد؛ اما امام خمینی قدس سره بهتنهایی در برابر جهان ایستاد و از کسی کمک نگرفت.

پساز رحلت امام خمینی آیا پیگیر اوضاع ایران و رهبر جانشین امام خمینی هم بودید؟

پساز وفات امام خمینی قدس سره ما نگران اوضاع ایران بودیم؛ زیرا میدانستیم که ایران دشمنان زیادی مانند آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عربی دارد و از خدای متعال میخواستیم که ولیفقیه جدید ایران امام سیدعلی خامنهای را یاری کند. دائما نگران بودیم؛ اما میشنیدیم که امام خامنهای میگفت: نگرانی به خود راه ندهید که خدای متعال این انقلاب را حفظ میکند و پساز حدود ده سال دیدیم که این شاگرد و فرزند امام خمینی دلهای ما را مطمئن ساخت و ما به آرامش رسیدیم.

امروز در اندونزی چه تعداد شیعه حضور دارند و از چه کسی تقلید میکنند؟

شیعیان رسمی اندونزی که مذهب جعفری دارند، تقریباً 200 هزار نفر هستند؛ اما در اندونزی کسانی که قائل به برتری علی علیه السلام هستند و او را دوست دارند، میلیونها نفرند.

اکثریت شیعیان مقلدان امام خمینی قدس سره و امام خامنهای حفظهالله هستند؛ البته از مراجع دیگر مانند سیدسیستانی و سیدفضلالله نیز تقلید میکنند.

برخی میگویند شیعیان اندونزی دو میلیون نفرند. درست است؟

بله برخی این را میگویند؛ اما نظر من همان است که افرادی که مذهب جعفری دارند، همان 200 هزار نفرند؛ اما کسانی که دوستدار اهلبیت هستند و در مراسم عاشورا شرکت میکنند و قائل به ولایت باطنی امام علی علیه السلام هستند، اما مذهب جعفری ندارند، تعدادشان بیشتر است.

لطفاً درباره فعالیت سازمان اهلبیت علیهم السلام در اندونزی هم توضیح مختصری دهید.

سازمان اهلبیت علیهم السلام اندونزی در سال 2010 تأسیس شد و بهطور رسمی در سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرد و دولت هم آن را به رسمیت میشناسد و از مجلس شورا تشکیل میشود که 9 نفرند و همه بهجز بنده فارغالتحصیل حوزه علمیه قم هستند؛ البته من هم 2 ماه در دورهای در قم شرکت کرده بودم و جزء آنها هستم. علاوه بر این دفتر اجرایی دارد که خودش 5 دپارتمان دارد که عبارتند از: بخش سازمانی، بخش پذیرش، تحقیقات، اقتصاد و امور اجتماعی و فرهنگی.

اندونزی 34 استان دارد و ما در 24 استان دفتر داریم و اگر درخواستی از یکی از شهرها داشته باشیم که میخواهند به شیعیان ملحق شوند، ما به سراغ آنها میرویم و کمک میکنیم.

ما در سازمان اهلبیت علیهم السلام اندونزی با سختیهایی هم روبهرو هستیم و کار ما ساده و آسان نیست و همانطور که سیدحسن نصرالله گفت: پیروزی نیازمند آرامش، هماهنگی و شناخت اولویتهاست. در اندونزی تکفیریها کم هستند؛ اما صدای آنها بلند است و دائماً میگویند: شیعیان کافر و خطرناک هستند و همه باید مراقب شیعیان باشند؛ برخی مردم هم متأثر شدهاند.

من زمانی خطیب جمعه در مساجد اهلسنت بودم و اکنون در مساجد اصلی جاکارتا و حومه آن کمیته مساجد به دست تکفیریها افتاده و به شیعیان دشنام میدهند و اجازه سخنرانی و امامت جمعه نمیدهند. اسم مرا هم از لیست ائمه جمعه حذف کردهاند و این، از دشواریهای کار است.

تمام ما در سازمان اهلبیت علیهم السلام اندونزی کمیته و بخشی داریم که همواره با اهلسنت ارتباط داریم تا ما را یاری کنند و نگذاریم آنها از افکار وهابیها متأثر شوند؛ به همین خاطر است که آنها با ما هستند.

اندونزی چند طلبه فارغالتحصیل از قم دارد؟

آنها مؤسسهای بهنام اکمال به ریاست شیخ اکمل دارند و تقریباً فارغالتحصیلان قم در اندونزی حدود 500 نفر هستند.

چه تعداد از طلاب اهلسنت اندونزی در الازهر و سوریه و کشورهای دیگر درس خواندهاند؟

تعداد آنها بسیار زیاد است. فقط حدود 20 هزار نفر از طلاب اندونزی در الازهر درس خواندهاند و در عربستان نیز همینطور. عربستان از جمعیتهای اسلامی رسمی در اندونزی میخواهد که طلاب خود را به عربستان بفرستند که آنجا درس بخوانند؛ اما موفق نمیشود؛ زیرا جمعیتهای اسلامی مانند محمدیه و نهضةالعلما تمایلی برای اعزام طلاب خود به عربستان نشان نمیدهند. از اینرو عربستان اینبار بهصورت مستقیم به سراغ طلاب یا خانوادههای فقیر رفته و از آنها میخواهد فرزندان خود را به عربستان بفرستند و با این روش توانستند موفق شوند.

وهابیت از چه شیوههایی برای جذب استفاده میکند؟

ما پیروان مذهب اهلبیت علیهم السلام میدانیم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من دو چیز گرانبها (ثقلین) را در میان شما به یادگار میگذارم. در صفحه اول وصیت امام خمینی قدس سره هم این روایت ذکر شده است. وهابیت این روایت را قبول ندارد و در مقابل آن دائماً بر قرآن تأکید میورزد و میگوید: قرآن را حفظ کنید. هم اکنون هزاران مدرسه حفظ قرآن توسط تکفیریها در اندونزی تأسیس شده و 24 رشته مرتبط با قرآن هم مانند تجوید، قرائت، زبان عربی و... درست کردهاند؛ اما پساز جذب جوانان، افکار افراطی وهابیت را به آنها آموزش میدهند.

وهابیها علاوه بر این، نمادهایی مانند ریش بلند و 5 وعده نماز اول وقت دارند و مردم اندونزی هم که معمولا سادهدل هستند، فریب این ظواهر را میخورند و بسیاری از جوانان اندونزی از این طرق جذب آنها شده و برای تحصیلات قرآنی به عربستان میروند و پساز آنکه فارغالتحصیل میشوند، به اندونزی بازگشته و مدارس قرآنی تأسیس میکنند که تعداد این مدارس هم زیاد است و در این مدارس افکار و اندیشههای ابنتیمیه و بنباز و ابنعثیمین ترویج میشود. ما پیروان اهلبیت علیهم السلام هستیم و باید از آنها برتر و موفقتر باشیم. ما نیز باید مدارسی برای خود داشته باشیم که محوریت قرآن داشته باشد و در خلال قرآن سیره اهلبیت علیهم السلام را برای مرم بازگو کنیم و اگر از زمان امام خمینی قدس سره این برنامه را آغاز کرده بودیم اکنون وضعیت ما بهتر بود.

اندونزی 270 میلیون نفر جمعیت دارد و اکثر آنها مسلمان شافعی دوستدار اهلبیت علیهم السلام هستند و در مدح اهلبیت شعر میخوانند؛ اما فتنه وهابیت همه چیز را خراب میکند. وهابیت مذهبی اهل خشونت و افراط است که بهطور طبیعی نمیتواند کسی را به خود جذب کند؛ اما آنها از طریق قرآن مردم را جذب میکنند.

برنامه قرآنی شما برای مقابله با این جریان چیست؟

آستان مقدس حسینی از حدود 7 سال قبل دارالقرآن خود را در اندونزی تأسیس کرده که جوانان شیعه و اهلسنت در آن تحصیل میکنند و قرآن را حفظ میکنند و اکنون بحمدالله فارغالتحصیلان این دورهها در حال انتشار در اندونزی هستند و خود آنها هم دورههایی برگزار میکنند.


خروج




دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام
آخرین شماره

  ویژه نامه نوروز و سبک زندگی اسلامی

 

ویژه نامه فجر چهلم


ویژه نامه ی اربعین (2)

ویژه نامه بهجت عارفان

 

ویژه نامه ی حکیم الهی

 


 
حکمت ناب
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله انصاری شیرازی قدس سره

 
 
رسم پارسایی
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله اشتهاردی قدس سره

افق حوزه|اخبار افق|سرمقاله|در محضر نور|اخلاق در حوزه|عطر يار|سخن بزرگان|فرزانگان|رواق شهیدان|اخبار کوتاه حوزه|اخبار کوتاه ایران|اخبار کوتاه جهان|بین الملل|مقاله|مصاحبه|همگام با مدارس و مراکز|با شما|گزارش تصویری|افق خانواده|پاسخ استاد