*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه  | تاریخ:1397/03/23 | ساعت:١٢:٥٧ | شماره خبر:٤٠٠٧٩٤ |  


    درس اخلاق شماره 557قرآن خواندن یک دستورالعمل الهی ///  آیةالله‌العظمی مظاهری

قرآن خواندن یک دستورالعمل الهی /// آیةالله‌العظمی مظاهری

  یکی از دستورالعمل‌هایی که در سوره مزمل به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داده شده این است که می‌فرماید: «و رتل القرآن ترتیلاً»؛ یعنی قرآن را در مقابل حق خیلی مودب بخوان و همین خواندن قرآن که در قالب رتل آمده، از مستحسنات قرآن است، در این آیه استفاده می‌شود که در همان وقت سحر قرآن خوانده شود. آیه دارد: «قم اللیل إلا قلیلاً أو انقص منه أو زد علیه و رتل القرآن ترتیلاً»؛ بسیاری از بزرگان گفته‌اند که در اوقات نماز شب یک مقداری قرآن بخوانید... 

  



 

یکی از دستورالعملهایی که در سوره مزمل به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داده شده این است که میفرماید: «و رتل القرآن ترتیلاً»؛ یعنی قرآن را در مقابل حق خیلی مودب بخوان و همین خواندن قرآن که در قالب رتل آمده، از مستحسنات قرآن است، در این آیه استفاده میشود که در همان وقت سحر قرآن خوانده شود. آیه دارد: «قم اللیل إلا قلیلاً أو انقص منه أو زد علیه و رتل القرآن ترتیلاً»؛ بسیاری از بزرگان گفتهاند که در اوقات نماز شب یک مقداری قرآن بخوانید.

این آیه که در آخر سوره مزمل آمده، مثلش را در قرآن نداریم؛ میفرماید: «علم أن سیکون منکم مرضی و آخرون یضربون فی الارض یبتغون من فضل الله و آخرون یقاتلون فی سبیل الله فأقرأوا ما تیسّر منه»؛ یعنی تا میشود قرآن بخوان، گاهی اوقات مریض هستی، همان وقت هم که نمیتوانی از جا بلند شوی، هر چقدر میتوانی قرآن بخوان. گاهی در خط مقدم جبهه و مشغول جهاد هستی، همان وقت هم «فاقرأوا ما تیسّر منه». انصافاً آیه خیلی تأکید دارد، حالا شما اسمش را وجوب اخلاقی بگذارید.

لزوم تدبر در معنای قرآن

برای ما طلبهها که مروج قرآن هستیم، همین یک آیه بس بود که بگوییم برای ما واجب است که اقلاً یک ختم قرآن در هر ماه داشته باشیم. واجب است بر ما صبح به صبح قرآن بخوانیم، شب به شب قرآن بخوانیم. طلبههای مقید وقتی میخواهند مطالعه بکنند، اقلاً قبل از مطالعه یک حزب قرآن میخوانند و به عبارتی برای مطالعهشان از قرآن کمک میگیرند. این را شما تجربه کردهاید که بعضی اوقات انسان یک ساعت فکر میکند، اما به جایی نمیرسد پیشرفت نمیکند، ولی بعضی اوقات یک ربع مطالعه، کار دو ساعت مطالعه را میکند. میخواهند به ما بفهمانند که تفهیم و تفهم دست خداست.

چه بکنیم تا تفهیم و تفهم برای ما بابرکت بشود؟ تقاضا دارم به رعایت همین نکات اخلاقی توجه کنید چه بسیار دیدهایم که یک عالم حسابی در یک ساعت مطالعه کردن یک جرقه تاریکی برای او پیش آمد و همین، کمکم دین او را سوزاند. خدا نکند این جرقههای شیطانی در یک لحظه در فکرمان خطور کند. اول یک شبهه میشود، بعد کمکم شبهه قوی و ناگهان مظنه میشود، بعد از جهل مرکب، سر برمیآورد و ناگهان متکبر علمی میشود و همه کاشتهها را ویران میکند. این آیه شریفه میفرماید: «قم اللیل إلا قلیلاً»؛ شبزندهداری به اندازه ممکن داشته باش و کار مختصر در بیداری شب، خواندن نماز شب است. بعد میفرماید: «و رتل القرآن ترتیلاً». این خواندن قرآن را در سحر خدا میخواهد چرا؟ چون آنوقت قرآن میخوانیم خدا با ما حرف میزند و این مقام بالایی است؛ اگر چه ما توجه نداریم. خیلی خوب است که از روی قرآن بخوانیم؛ چون کلمات قرآن نور است و ما از این برکت بینصیب نباشیم. اگر هم از حفظ بخوانیم مانعی ندارد. قرآن خواندن برای ما طلبه کم است، باید تفسیر هم بدانیم، باید تدبر در قرآن داشته باشیم. به یک طلبه هر جای از قرآن را بگویند ترجمه کن، باید بتواند درست معنا کند. علاوه بر آن طلبه باید بداند که تفاسیر، چه گفتهاند. تفسیر المیزان حاصل عمر علامه طباطبایی است و ایشان با یک خلوص خاصی نوشته است. حالا اگر برای طلبهای تفسیر المیزان سنگین باشد، برخی دیگر از تفاسیر که برایش سنگین نیست را بخواند. بالاخره ما طلبهها باید از تفسیر آگاهی داشته باشیم و کمکم باید از قرآن برداشت و فهم داشته باشیم.

این قرآن و عترت دو تجلی از تجلیات اعظم خدا هستند، لذا حیات این دو، حیات خداست و لذا اگر به اینها بیاعتنایی شود، نفرین میکند و عمر و زندگی ما بیبرکت میشود! چرا ما طلبهها حافظ قرآن نباشیم؟ نفس حفظ کردن اگر چه خیلی خوب است، ولی این ضبط صوت است و لذا باید این حفظ با معنا، با فهم و برداشت علمی همراه باشد و این لازم و واجب است.

قرآن بیاهلبیت حجت نیست

یک نکتهای را همینجا تذکر بدهم و آن اینکه قرآن منهای اهلبیت علیهم السلام حجت نیست، مثل عام قبل از فحص از خاص است. برای آنکه خصوصیات قرآن، اهلبیت علیهم السلام هستند، یعنی آنها هستند که مخصص میزنند، آنها هستند که مجمل را تبیین میکنند، آنها هستند که مطلق را قید میزنند و لذا اگر ما بدون اهلبیت علیهم السلام به قرآن مراجعه کنیم، مثل کسی است که قبل از فحص عمل به عام بکند و این به قول تمام اصولیون حجت نیست. بنابراین قاعده کلی این است که اگر میخواهید قرآن را ترجمه یا تفسیر کنید و یا از آن برداشت علمی داشته باشید، اول به کلمات اهلبیت مراجعه کنید و ببینید که آن بزرگواران آیا چیزی در مورد آیه گفتهاند یا نه؟ اگر آنها کلماتی گفتهاند، باید اطراف کلمات آنها حرف بزنیم.

بدانید که قرآن منهای عترت ذلت میآورد و خیلی بدبختی برای اسلام آورده است. آیه دارد که «إنّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»؛ بهترین و نزدیکترین راهها برای رسیدن به مقام لقاء را قرآن نشان میدهد. ما باید بهواسطه همین خواندن قرآن، همین ترجمه قرآن و تفسیر آن، از همین برداشتهای درست از قرآن به یک جایی برسیم که خدا معلم هدایت ما بشود و ما را به راههای سلامتی هدایت کند. باید به «سُبُل السلام» برسیم. دیگر مقام، مقام شهود است. مقام یافتنی است نه مقام دانستنی.

کتاب درسی شدن قرآن

ما طلبهها باید در برنامههایمان قرآن را زنده بداریم و این کار باید بشود. ما اگر در برنامههای طلبههای مبتدی یک درس قرآن هم بگذاریم، آنرا به عنوان درس جنبی و غیر اصلی نگاه میکنیم و این درست نیست و لذا جزء متون شدن قرآن، به نظر من از اوجب واجبات است. همهمان باید در این زمینه تلاش کنیم. «کلّکم راع و کلّکم مسئول عن رعیته»؛ در متن حوزه باید قرآن باشد. بلکه مقدم بر همه چیز هم باید باشد.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام