*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: پرس‌وجو  | تاریخ:1397/03/23 | ساعت:١٣:٠٢ | شماره خبر:٤٠٠٧٩٦ |  


    پرس‌وجو شماره 557

«احمد الحسن» کیست؟

  احمد الحسن یمانی کیست و چه ادعایی دارد؟ یکی از جریان‌های انحرافی مربوط به مهدویت که در سال‌های اخیر در کشور عراق شکل گرفته و طرفدارانی هم در برخی شهرهای عراق و ایران پیدا کرده، جریان احمد الحسن است. این جریان با سوء‌استفاده از بی‌اطلاعی مردم از آموزه‌های تاریخی، دینی و حدیثی به‌ ترویج خرافه‌های بی‌اساس خود پرداخته و متأسفانه سبب پدید آمدن برخی مشکلات امنیتی و اعتقادی شده است. این جریان ادعایی، به‌وسیله شخصی به نام «احمد الحسن» که خود را وصی، فرزند و فرستاده امام زمان؟عج؟ می‌داند، در سال‌های پایانی حاکمیت «صدام» بروز کرد... 

  


احمد الحسن یمانی کیست و چه ادعایی دارد؟

یکی از جریانهای انحرافی مربوط به مهدویت که در سالهای اخیر در کشور عراق شکل گرفته و طرفدارانی هم در برخی شهرهای عراق و ایران پیدا کرده، جریان احمد الحسن است. این جریان با سوءاستفاده از بیاطلاعی مردم از آموزههای تاریخی، دینی و حدیثی به ترویج خرافههای بیاساس خود پرداخته و متأسفانه سبب پدید آمدن برخی مشکلات امنیتی و اعتقادی شده است. این جریان ادعایی، بهوسیله شخصی به نام «احمد الحسن» که خود را وصی، فرزند و فرستاده امام زمان؟عج؟ میداند، در سالهای پایانی حاکمیت «صدام» بروز کرد.

او پس از سقوط صدام، با کمک برخی باقیماندههای رژیم بعث، تشکیلات وسیعی را در مناطقی همچون نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخت.

مؤسس این جریان، «احمد اسماعیل گاطع (کامل)» (احمد الحسن) از قبیله صیامر در حدود سال ١٩٧٣م، در منطقه «هویر» از توابع شهرستان «زبیر» از استان بصره متولد شد. وی در سال ١٩٩٩، از دانشگاه مهندسی بصره فارغالتحصیل شد و مدتی در حوزه شهید صدر در نجف به تحصیل پرداخت. بنا بر نقل مؤثق، برادر «احمد الحسن» از نیروهای بعثی بود. (١)

وی مدعی است ابتدا در خواب و سپس در بیداری با امام مهدی؟عج؟ ملاقات کرده و آن حضرت او را مأمور به هدایت انسانها نموده است. وی ادعاهای خود را از حدود سال ١٣٨٠ شمسی آغاز کرد و توانست در کشور عراق، برخی شیعیان سادهدل را فریب دهد. او پس از انجام اقدامات نظامی که طرفدارانش در عراق انجام دادند و اقدام پلیس بغداد برای دستگیری او، از عراق گریخت و از آن پس تنها از طریق اینترنت با طرفدارانش در ارتباط است. طرفدارانش معتقدند که او هماکنون غایب شده است. (٢)

در واقع اصل داستان «احمد الحسن» مبنی بر ادعای سید یمانی بودن از خواب و رؤیا شروع میشود، خود احمد الحسن در اینباره میگوید: «خواب دیدم امام زمان کارم دارد، ناگهان از خواب بیدار شدم و به آن خواب اعتنا نکردم، ولی این داستان سه مرتبه اتفاق افتاد و کمکم به این باور رسیدم که این خوابها بیهوده نیست و باید ارتباطی بین من و امام مهدی علیه السلام وجود داشته باشد که بعد از مدتی ایشان را در بیداری دیدم و آموزشهایی هم از ایشان فراگرفتم».

اساس این فرقه، بر تکرار دروغ و مدعیات بیپایه و اساس است که هر کسی میتواند این ادعاها را داشته باشد و بدان استناد کند.

احمد الحسن با استفاده از روایات و تفسیر غلط برخی از این موارد، خود را «سید یمانی» معرفی کرد که همین امر سبب معروف شدن او شد و این معروفیت به جایی رسید که در برخی نماز جمعههای ایران، عدهای بعد از نماز بلند شده و با زبان عربی فصیح شعار دادند: «سید یمانی» که منتظرش بودید قیام کرده، به او بپیوندید.

«احمد اسماعیل» در ابتدا، حرکت خود را بهعنوان یمانی که در روایات وعده داده شده آغاز کرد، اما به مرور زمان ادعای خود را توسعه داد و علاوه بر ادعای یمانی بودن، خود را فرزند امام مهدی علیه السلام و وصی و نماینده آن حضرت برشمرد و در عین حال، خود را مهدی اول خواند و بسیاری از روایات حضرت مهدی علیه السلام را با خود تطبیق داد.

در چهارم بهمن سال ١٣٨۶، شبکه «الفرات» عراق با انتشار تصاویری، از بازداشت بیش از ۴٠ نفر از اعضای گروه «انصار المهدی» در بصره خبر داد. در آن گزارش شخصی به نام «سیدحسن حمامی» (بهعنوان نفر دوم فرقه و مسئول تبلیغات فرهنگی) در اعترافاتش خود را از اعضای سابق استخبارات عراق معرفی میکند و مدعی شد که این افراد در حمله به هیئت عزاداران در تاسوعای همان سال و کشته شدن تعداد زیادی از نفرات پلیس عراق، از جمله دو سرهنگ بلند پایه، دست داشتهاند. حمامی در اعترافاتش گفت: «آنها قصد داشتند پس از کشاندن دامنه حملات به سمت ناصریه، با حرکت به سمت کربلا آنجا را به تصرف خود در آورده و خروج «احمد اسماعیل کاطع» (احمد الحسن) را اعلام نمایند». حسن الحمامی در اعترافات خود تأکید کرد که یکی از اهداف این عملیات، حمله به حوزه علمیه نجف بوده است.

پلیس عراق در گزارش خود، در میان اسامی بازداشتشدگان، نام تعدادی از اعضای بلندپایه این گروه را با مسئولیتهایی چون مسئول امور مالی، تبلیغاتی و نظامی ذکر کرد. چند روز پس از ماجرای بازداشت گسترده اعضای ارشد این گروه و اعترافات تلویزیونی آنها، شبکه «البروج الاخباریة» گزارش داد که «احمد اسماعیل کاطع» (احمد الحسن) به امارات گریخته و در آنجا پناهنده شده است.

«احمد الحسن» گزارش تلویزیونی عراق را رد نکرد و ضمن تأیید بازداشت اعضا گروه خود گفت: «حسن الحمامی بیمار است و توان شرکت در عملیات را نداشته». او این عملیات گسترده را یک عملیات پیشگیرانه میخواند و حتی گریختن خود را به امارات تأیید میکند و میگوید: «اگر یمانی به کشوری از کشورها برای حفظ رسالت خود هجرت کند، مگر اشکال دارد»؟!

ادعاهای احمد الحسن

«احمد الحسن» در سالهای اخیر، ادعاهای متعددی را مطرح کرده است که برخی از ادعاهای او، بهشرح زیر است:

١. خود را فرزند باواسطه امام مهدی علیه السلام میداند و سلسله نسب خود را اینگونه به آن حضرت میرساند: احمدبن اسماعیلبن صالحبن حسینبن سلمانبن امام مهدی علیه السلام.

٢. خود را فرستاده امام مهدی علیه السلام برای هدایت انسانها میداند که همه باید به او ایمان آورند و با وجود او دیگر تقلید از مراجع، جایز نیست و همه باید از او تقلید کنند. (٣)

٣. خود را «یمانی موعود» میداند.

۴. خود را جانشین امام مهدی علیه السلام میداند که بزودی و پس از حیات آن حضرت، جانشین ایشان خواهد شد.

۵. خود را مهدی و قائم میداند، بدین بیان که معتقد است پس از امام مهدی علیه السلام دوازده مهدی که همگی قائماند، از فرزندان آن حضرت به ترتیب، جانشین او خواهند شد و او «اول المهدیین» است.

۶. خود را امام سیزدهم معرفی میکند.

استدلالهای احمد الحسن

او برای اثبات مدعای خود، به دلایل زیر استناد میکند:

دلیل اول: خوابهایی که اشخاصی درباره او دیدهاند و این، غیر از آن خوابهایی است که خود دیده است.

دلیل دوم: خبر دادن از حوادث آینده مانند سقوط صدام.

دلیل سوم: آمادگی برای مناظره با علمای اسلام، یهود و مسیحیت.

دلیل چهارم: آمادگی برای مباهله با علمای شیعه، سنی، یهودی و نصرانی. البته بدیهی است که دلایل فوق، صرف ادعا است.

وی در پیامی خطاب به مردم عراق، میگوید: «پدرم امام زمان علیه السلام مرا برای اهل زمین فرستاد و من دعوتم را در بین شما آغاز کردم؛ در حالیکه جبرئیل و میکائیل مرا تأیید کرده و نصرت میدهند و من از شما طلب نصرت میکنم. اگر نصرتم دادید فبها، والا سابقه پدران شما روشن است. اگر مرا خذلان کنید، صبر خواهم کرد، همانگونه که «مسلمبن عقیل» صبر کرد. من بهزودی از میان شما خواهم رفت، ای باقیماندههای قاتلان حسین! اگر بخواهم شمر و شبث این زمان را معرفی میکردم.

من اخبار شما را به پدرم «محمدبن الحسن» خواهم رساند، در آینده به همراه او که جز شمشیر، چیزی به شما ارائه نخواهد داد، باز خواهم گشت».

وی در پایگاه اینترنتی «انصار المهدی» (۴) پیامی را بهصورت سؤال و جواب و برای توجیه فرزندی امام عصر علیه السلام، هاشمی و یمانی بودن خود در نهم خرداد 1384 بیان کرده که چنین است: «مکه از تهامه است و تهامه از یمن، پس محمد و آلمحمد صلی الله علیه و آله و سلم همگی یمانی هستند».

مراحل مختلف بروز جریان یمانی

ادعاهای واهی «احمد الحسن» که در واقع مراحل مختلف بروز این جریان به حساب میآید، از طریق سایت اینترنتی خود خطاب به علما حوزههای دینی در مورخه ٢٧ شوال ١۴٢۴ هجری قمری فرستاده شد، بدین قرار است: در مرحله اول: ادعا میکند امام زمان علیه السلام را در عالم خواب بهصورت مکرر در حرم سیدمحمد فرزند امام هادی علیه السلام دیده که او را امر به زیارت عسکریین علیهما السلام میکند. بعد از آن موفق به دیدار آن حضرت در بیداری شده و حضرت او را نسبت به انحرافات علمی و مالی حوزهها به خصوص حوزه علمیه نجف آگاه میکند و تحت تربیت ویژه قرار میدهد!

در مرحله دوم: مدعی است که او را امر به ورود به حوزه علمیه کرده و در آنجا، به او مأموریت داده تا انحرافات حوزه را مطرح کند.

در مرحله سوم: ادعا میکند در ماه شعبان سال ١۴٢٠ه.ق (مصادف با ١٣٧٨ شمسی)، امام زمان علیه السلام را برای دومین بار در حالت بیداری، کنار حرم امام حسین علیه السلام ملاقات کرده، لذا به دستور امام به نجف میرود و دعوت خود را علنی میکند.

در این مرحله، جمعی او را تکذیب کرده و به سحر و جنون و تسخیر اجنه متهم میکنند، پس به شهر خود باز میگردد.

اعلان عمومی جریان یمانی، پس از سقوط رژیم صدام

بعد از سقوط صدام در ماه جمادیالثانی ١۴٢۴ قمری، «احمد اسماعیل گاطع» دعوت خود را علناً تکرار کرده و تعدادی از افراد نادان، فریب حرفهای او را میخورند. در ماه رمضان همان سال، ادعا میکند از سوی امام زمان علیه السلام مأموریت یافته همه مردم زمین را مورد خطاب قرار دهد و آنها را به قیام در راه حق و علیه ظالمین دعوت کند.

وی در پیام خود تصریح میکند: «من انتظار یاری علمای دین را ندارم؛ زیرا بسیاری از آنان با امام زمان علیه السلام با لسان و سنان جنگ خواهند کرد، چون با ظهور امام زمان علیه السلام بساط مرجعیت آنان در هم پیچیده میشود؛ و در روایت مقصود از اوثان و اصنام (یعنی بتها)، همان علما هستند».

پینوشتها

- www.//farsi.almahdyoon.org

٢- مقاله «نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت، با تکیه بر آراء احمد الحسن»، آیتی، نصرتالله، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، بهار ١٣٩٢ ه.ش، شماره ٢۵،ص ۶و٧.

٣- مقاله «نقد و بررسی آراء مدعیان مهدویت: با تکیه بر آراء «احمد الحسن»، آیتی، نصرتالله، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، بهار ١٣٩٢ش، شماره ٢۵،ص ٧و٨.

4- www.almahyoon.org//www.youtube.com

......................................................................................

منبع: مجله منتظران، شماره ٧٣.

تحقیق و تنظیم: حجتالاسلام ابوطالب کاظمی

محقق و پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٣١ تير ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام