*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه  | تاریخ:1397/04/05 | ساعت:١٤:٥٤ | شماره خبر:٤٠١١٧١ |  


    درس اخلاق شماره 559دارا شدن مفاهیم قرآن و حدیث ///  آیت‌الله‌العظمی صالحی مازندرانی رحمه الله علیه

دارا شدن مفاهیم قرآن و حدیث /// آیت‌الله‌العظمی صالحی مازندرانی رحمه الله علیه

 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: صنفان من أمتی إذا صلحا صلحت أمتی و إذا فسدا فسدت أمتی، قیل یا رسول الله: و مَن هما؟ قال: الفقهاء و الامراء» (بحارالانوار/2/49) معنای حدیث برای شما روشن است. ما کارمان خدای نکرده ممکن است در طول عمر، معنی کردن حدیث و آیه باشد، اما داشتن آن معانی کار مشکلی است. چه بسا ممکن است ما سخنران خوبی باشیم و الفاظ را هم خوب بیان و ترجمه کنیم، اما داشتن آن معانی و دارا بودن آن حقایق کار مشکلی است... 

  



 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: صنفان من أمتی إذا صلحا صلحت أمتی و إذا فسدا فسدت أمتی، قیل یا رسول الله: و مَن هما؟ قال: الفقهاء و الامراء» (بحارالانوار/2/49)

معنای حدیث برای شما روشن است. ما کارمان خدای نکرده ممکن است در طول عمر، معنی کردن حدیث و آیه باشد، اما داشتن آن معانی کار مشکلی است. چه بسا ممکن است ما سخنران خوبی باشیم و الفاظ را هم خوب بیان و ترجمه کنیم، اما داشتن آن معانی و دارا بودن آن حقایق کار مشکلی است. این دیگر با خوش بیانی و بیانرسا درست نمیشود. یک کار دیگر میخواهد. فرق است بین کسی که دانای یک سلسله مسایل باشد و کسی که دارای یک سلسله مسایل باشد، بین عالم و واجد فرق است. ممکن است شخص در موضوعی کتابها بنویسد، ولی خودش واجد و دارای آن حقایق و مطالب نباشد. جا کردن حقایق در جان سخنران و نویسنده، مربوط به سر زبان و نوک قلم نیست! این یک موطن و جایگاه دیگر میخواهد که متن و عمق جان آدمیزاد است.

دو صنف تأثیرگذار در کلام نبوی

پیامبر گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله و سلم، ضمن روایتی که در ابتدا بیان شد، قصد دارند یک مطلب و سنتی را بهصورت یک علت و معلول و به صورت شجره و ثمره القا کنند. فرمود: «صنفان من أمتی»؛ دو دسته از امت من، که اهل ایمان و قرآن و قبلهاند، اهل صلاة و صوماند. «إذا صلحا صلحت أمتی»؛ میفرماید: اگر این دو صنف صالح باشند و آفتی در ایمان، فکر، زبان، قلم و قدمشان پیدا نشود و به تعبیری، شایسته شایسته باشند، در این صورت «صلحت أمتی» که تمام امت صالح میشوند و به سمت صلاح و نیکویی میروند؛ حالا ممکن است عده کمی هم ناصالح باشند، اما جو عمومی امت، جو صلاح است.

و از طرف دیگر «إذا فسدا فسدت أمتی»؛ یعنی و هر زمان آن دو دسته فاسد شوند، امت از آنها تبعیت میکند و فاسد میشود.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند که آن دو تا گروه چه کسانی هستند؟ فرمود: «الفقهاء و الامراء»؛ دسته اول دینشناسان و فقها هستند و دوم، هم مجریان هستند که در واقع فرامین دینشناسان را اجرا میکنند؛ به تعبیری بازوی فقاهت هستند.

مخاطب اصل روایت

حدیث «کونوا دعاةً للناس بغیر السنتکم»؛ (بحارالانوار/ج67/303) که از امام صادق رئیس مذهب جعفری نقل شده؛ اگر چه خطاب آن به همه مردم است، ولی بیشتر متوجه، آنهایی است که هدایتکننده و دعوتکننده مردم به حق و عدل و تقوا و توحید و بهشت و امثال آن هستند. منبری، واعظ و عالم هستند. بنابراین حضرت میفرماید: این دعوت را با عملتان انجام بدهید؛ یعنی خودتان که بار تقوا را به دوش میکشید، با همین عمل و تقوا مردم را به تقوا دعوت کنید. اگر در جامعه این نوع تبلیغ و دعوت رواج پیدا کند، طبق روایت نبوی مردم جامعه نیز صالح میشوند و به سمت درست کاری حرکت میکنند. انشاءالله

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام