*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: پرس‌وجو  | تاریخ:1397/04/05 | ساعت:١٤:٥٧ | شماره خبر:٤٠١١٧٣ |  


    پرس‌وجو شماره 559«احمد الحسن» کیست؟ (بخش سوم)

«احمد الحسن» کیست؟ (بخش سوم)

 در کنار رهبری جریان یمانی که به عهده «احمد اسماعیل گاطع» معروف به احمد الحسن الموعود است، رهبری معنوی، رهبری نظامی و رهبری سازمانی هم وجود داشته که «شیخ کاظم العقیلی» مسئول شاخه نظامی، «عبدالرحیم ابومعاذ» به‌عنوان مرشد و رهبر معنوی سازمان است. معاون مؤسس این جریان شخصی به نام «شیخ حیدر المنشداوی» (ابن ابوفعل) بود که در زمان صدام به ایران آمد و به ‌ترویج این فکر پرداخت. او در ایران دستگیر و مدت ۶ ماه در زندان به‌سر برد. بعد از سقوط صدام به عراق برگردانده شد و در آن‌جا ادعا کرد که وصی امام زمان علیه السلام است و از همه اموری که مردم از آن بی‌اطلاع‌اند، حتی از محل قبر حضرت فاطمه علیها السلام اطلاع دارد... 

  


تشکیلات سازمانی و نحوه عملکرد جریان یمانی چگونه است؟

در کنار رهبری جریان یمانی که به عهده «احمد اسماعیل گاطع» معروف به احمد الحسن الموعود است، رهبری معنوی، رهبری نظامی و رهبری سازمانی هم وجود داشته که «شیخ کاظم العقیلی» مسئول شاخه نظامی، «عبدالرحیم ابومعاذ» بهعنوان مرشد و رهبر معنوی سازمان است.

معاون مؤسس این جریان شخصی به نام «شیخ حیدر المنشداوی» (ابن ابوفعل) بود که در زمان صدام به ایران آمد و به ترویج این فکر پرداخت. او در ایران دستگیر و مدت ۶ ماه در زندان بهسر برد. بعد از سقوط صدام به عراق برگردانده شد و در آنجا ادعا کرد که وصی امام زمان علیه السلام است و از همه اموری که مردم از آن بیاطلاعاند، حتی از محل قبر حضرت فاطمه علیها السلام اطلاع دارد.

وی دفتری در منطقه قدیم نجف واقع در «شارع الرسول»، افتتاح کرد و به نشر افکار خود همت گماشت. بعد از این اتفاقات، مؤسس جریان با صدور بیانیهای، «المنشداوی» را تفسیق کرد.

لذا «قاسم عبد حسن» از عناصر سابق حزب بعث، «عباس خلف الچبیناوی» از عناصر سازمان بدر، «عباس زوری عگله» و «هامل محیی حمود» نیز به همراه «المنشداوی» از این جریان خارج شدند. «شیخ حیدر المنشداوی» پس از آن، در بغداد توسط یک گروه مسلح کشته شد.

از دیگر طرفداران یمانی، شخصی از بیت «حمامی» به نام «سیدحسن الحمامی» - فرزند مرحوم سیدمحمدعلی حمامی متوفای ١٩٩٨م از علمای معروف نجف - بود. این شخص که مرتبط با دستگاه بعثی و فردی عقدهای و ضد علمای دین بود، بهعنوان روحانی ارشد آن گروه، فعالیت داشت و مصداق آیه شریفه: «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ» (هود/۴۶) شد.

شعار جریان یمانی، یک ستاره اسرائیلی به نام «ستاره داوود» است. این ستاره شش ضلعی بهعنوان آرم و در کنار امضای «احمد الحسن» قرار میگیرد و امضای او در برخی اعلامیهها از این قرار است: «بقیه آلمحمد صلی الله علیه و آله و سلم، الرکن الشدید، احمد الحسن وصی و رسول الامام المهدی علیه السلام إلی النّاس أجمعین، المؤیّد بجبرئیل، المسدّد بمیکائیل، المنصور باسرافیل، ذریّه بعضها من بعض والله سمیع علیم».

ستاره شش ضلعی در زبان لاتین، «پنتاگرام» نامیده میشود و صهیونیستها از آن در پرچم خود بهعنوان سمبل تسلط بر جهان استفاده میکنند. فرقه یمانی در ابتدای کار از این ستاره بهعنوان آرم و نماد جریان خود استفاده میکرد، ولی بعدها برای جلوگیری از اثبات وابستگی آنها به صهیونیسم، این نماد را از تبلیغات خود حذف کردند.

این سازمان به فعالیت تبلیغی بهای زیادی میدهد، لذا برای تبلیغ تفکر خود اقدام به نشر و چاپ کتابهایی کرده است. بر اثر این تبلیغات، بعضی افراد کم مایه و بیاطلاع از مبانی دینی را فریب داده و به آنها تلقین کرده که وی همان یمانی و نایب امام زمان علیه السلام است. وی کتابهایی با نامهای جذاب و فریبنده؛ همچون «الجواب المنیر عبر الاثیر»، «نصیحت به طلاب حوزه علمیه»، «حاکمیت خداوند نه حاکمیت مردم» و «کرامات و غیبگوییها»، نشریاتی با نام «روزنامه القائم» و نشریه «قمر بنی هاشم علیه السلام» و منشوراتی با نام «انصار المهدی علیه السلام»، منتشر ساخته است.

طرفداران این جریان، با توزیع اعلامیهها و بروشورهایی، مردم ایران و عراق را بهسوی خود دعوت میکنند. در سال ١٣٨٢ شمسی و بعد از سقوط صدام، بهطور همزمان گروههای معدودی از جوانان فریبخورده عراقی که بهصورت غیر قانونی وارد ایران شده بودند، در نماز جمعه شهرهای اهواز، قم، کرج، مشهد و جاهای دیگر، بین صفوف نماز جمعه ایستاده و خبر از ظهور یمانی، دادند. در برخی شهرها مانند قم و اهواز، مبلغین آنها دست به تبلیغ مرام خود زدند که توسط مسئولین قضایی کشورمان بازداشت و محکوم شدند.

«شناخت حزب بعث و برخی اقدامات آن»

با توجه به پیدایش نحلههای دروغین در جوامع اسلامی و خصوصاً در عراق و دست داشتن حزب بعث در پیدایش آنها، توجه به سابقه بعثی «احمد الحسن» و شناخت حزب بعث، درخور توجه است.

حزب بعث عراق توسط یک صهیونیست مسیحی به نام «میشل عفلق»، تأسیس شد. حزب مذکور از یکسو به جریان استعماری انگلیس وابسته بود و از سوی دیگر دشمنی ذاتی با اسلام و تشیع داشت. شعار معروف آنها هنگام بهدست گرفتن قدرت، این بود: «آمنت بالبعث ربّاً لاشریک له و بمیشل نبیّاً ماله ثانی»؛ یعنی به بعث بهعنوان پروردگار بیشریک و به «میشل عفلق» بهعنوان پیامبری که همتا ندارد، ایمان آوردم. (1)

کارنامه حزب بعث بهویژه در طول حاکمیت سی ساله صدام، مملو از مبارزه با اسلام و قتل صدها هزار انسان بیگناه، نابودی اقتصاد عراق، تعطیل کردن شعائر مذهبی و شهید کردن صدها مجتهد و فاضل و هزاران طلبه از حوزههای علمیه بود. این حزب به تحریک آمریکا و پس از پایان جنگ تحمیلی با ایران، به منظور بسترسازی برای حضور آمریکا و متحدانش در خلیج فارس، در سال ١٩٩٠م (١٣۶٩ش) کویت را اشغال کرد.

پس از حضور آمریکا و متحدان غربی او در منطقه که به بهانه اخراج صدام از کویت انجام شد، مردم عراق در زمان مرجعیت مرحوم آیتالله خویی، در انتفاضه معروف به «شعبانیه» (٢) بر ضد حزب بعث، قیام کرده و در آستانه پیروزی قرار گرفتند، اما آمریکا با کمک منافقان، به سرکوب انتفاضه پرداخت و صدام را بار دیگر بر کرسی قدرت نشاند.

«تغییر مبارزه حزب بعث»

هنگامی که حزب بعث، مشاهده کرد که روح مبارزه در مردم عراق نمرده و دوباره میتواند آنها را وادار به انقلاب کند، این بار تاکتیک خود را در مبارزه با اسلام عوض کرد و بهجای نشان دادن چهره خشن، جنگ نرم را بر ضد اسلام، حوزه علمیه و مردم مظلوم و شیعه عراق، تحت عنوان «الحملةالایمانیة» یعنی حمله به ایمان مردم، به راه انداخت که در واقع اینکار، همان استفاده ابزاری از مذهب بر ضد مذهب بود.

صدام علاوه بر تظاهر به نماز و رفتن به زیارت، در حمله ایمانی، این کارهای خطرناک و حساب شده را انجام داد:

١. نفوذ دادن جوانان مستعد بعثی در حوزههای علمیه، تا بهعنوان طلبه علوم دینی به تحصیل پرداخته و از آنها برای مأموریتهای ضد دینی استفاده کند.

٢. اعطای آزادی به برخی علما برای فعالیت بهعنوان مرجع، به منظور کوبیدن دیگر مراجع و ایجاد تفرقه میان آنان به بهانههای قومی و صنفی.

٣. اجازه دادن به برخی روحانیون برای اقامه نماز جمعه و برگزاری کنترل شده شعائر دینی.

نتیجه این نفوذ، بعدها در جریاناتی چون تحرکات مسلحانه و ضد امنیتی گروهک «صرخی» و... ظاهر شد.

البته صدام وقتی از فعالیتهای آیتالله سیدمحمدباقر صدر ضربه خورد و مشاهده کرد که بهدست خود زمینه حضور مردم متدین را در صحنه فراهم کرده، آن مرجع بزرگ را به شهادت رساند و عملاً این برنامه به تعطیلی کشیده شد.

۴. نفوذ دادن برخی جوانان بعثی به درون زندانها، که ظاهری متدین داشتند و در سحر و جادو و مرتاضی دست داشتند.

این نفوذ به منظور فریب زندانیان سیاسی صورت گرفت و نمونه بارز آن «ضیاء عبدالزهراء الگر عاوی» است که یک افسر بعثی بود.

«ضیاء» که دوره آموزش مرتاضی را در هندوستان دیده بود، درون زندانهای عراق رفت. او با گرفتن اخبار سری از مأموران بعثی زندان، پیشاپیش از آزادی یا شهادت برخی زندانیان خبر میداد. بدین ترتیب، بسیاری از زندانیان، فریب ادعاهای او را خوردند و او را «ولیالله» و مرتبط با جهان غیب دانستند. او پس از آزادی از زندان و پس از سقوط صدام، در سال ١٣٨٢ شمسی حزبی را به نام «جند السماء» تشکیل داد و ادعا کرد که قائم آلمحمد صلی الله علیه و آله و سلم است و مأموریت دارد در روز عاشورا ١٢٠٠ نفر از روحانیون نجف را به قتل برساند. اما پلیس عراق در تاسوعای سال ١٣٨۵ شمسی نیروهایش را در پادگان «الزرگه» در حوالی نجف کشف کرد و با آنان درگیر شد که در اثر آن «ضیاء الگر عاوی» به اتفاق صدها نفر از همراهانش، از جمله ٢٠٠ نفر از نیروهای «احمد الحسن»، به هلاکت رسیدند. (3)

درباره جریان «احمد الحسن» نیز توجه به عضویت برادرش در حزب بعث عراق و ورودش به حوزه علمیه بعد از سرکوب قیام مردمی شیعه، میتوان سرنخهای مشخصی را در اختیار پژوهشگران و جریانشناسان این فرقه قرار داد. (4)

«فعالیتهای نظامی جریان یمانی»

نهایتاً این غائله با ورود پلیس به منطقه و دستگیری و کشتن حدود ۶٠ تن از آنان سرکوب شد. پلیس نجف ۴۵ نفر از عناصر مسلح گروه الیمانی تحت عنوان «انصارالمهدی» از جمله ١۵ نفر از رهبران و فرماندهان این گروه را دستگیر کرد که «سیدحسن الحمامی» رهبر مذهبی گروه جزو دستگیرشدگان بود. از آن زمان به بعد، دیگر هیچ ردپایی از «احمد الحسن» در کشور عراق نه در بین دستگیرشدگان و نه در بین کشتهها یافت نشد و شبکه «البروج الاخباریة» گزارش داد: «احمد اسماعیل کاطع (احمد الحسن)» به امارات گریخته و در آنجا پناهنده شده است. اما «حسن الحمامی» بعد از دستگیری اعتراف کرد که اعضای گروهش قصد داشتند، در روز اول عاشورا مراجع دینی و هیأتهای حسینی علیه السلام را مورد هدف قرار دهند. وی در یک کنفرانس خبری و طی اعترافاتش گفت: «این گروه دارای طرفدارانی است و هدف آنان حمله به مرجعیت و دیگر علمای دینی و از هم پاشیدن اوضاع امنیتی عراق است». «الحمامی» در ادامه گفت: «تعدادی از عناصر این گروه مسئولیتهایی؛ همچون مسئول امور مالی، تبلیغاتی و نظامی را بر عهده داشتند». وی افزود: «هزینههای ما از کشورهای خارجی بهویژه کشور «امارات» تأمین میشود و شعار ما، «ستاره داوود» است.

چند روز بعد از حادثه یمانی، پایگاه خبری «ملف پرس» از خبرگزاریهای معتبر عراق فاش کرد که «احمد الحسن» بعد از حادثه بصره و ناصریه، به کشور «امارات» گریخته و در «دبی» اقامت گزیده است. (5)

قبلاً گفتیم که بعدها «احمد الحسن» نیز گزارش تلویزیون عراق را رد نکرد و ضمن تأیید بازداشت اعضا گروه خود، گفت: «حسن الحمامی» بیمار است و توان شرکت در عملیات را نداشته است. او این عملیات و بازداشت گسترده را، یک عملیات پیشگیرانه میخواند و حتی گریختن خود به امارات را تأیید میکند و میگوید: «اگر یمانی به کشوری از کشورها برای حفظ رسالت خود هجرت کند، مگر اشکال دارد»؟!

پینوشتها

1 این شعار بارها در اوایل تأسیس حزب بعث عراق از گوینده رادیوی آن رژیم شنیده شد (روزنامه جمهوری اسلامی، ٨١/۶/٣).

2 انتفاضه شعبانیه (١۵ شعبان ١۴١٢ق).

3 www.rasanews.ir

4 مقاله «بررسی جریان جدید مدعی یمانی (احمد الحسن)»، همان، ص١٧٩و١٨٠.

5 همان، ص١٩٣و١٩۴.

..................................................................

منبع: مجله منتظران، شماره ٧٣.

تحقیق و تنظیم: حجتالاسلام ابوطالب کاظمی

محقق و پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





شنبه ٢٨ مهر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام