*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی 10 


افق پارسایی 10 شماره خبر: ٣٧٨٨٤٥ ١١:١١ - 1395/03/16   شهید مظلوم آیةالله بهشتی قدس‌سره شهید مظلوم آیةالله بهشتی قدس‌سره  ارسال به دوست نسخه چاپي


شهید مظلوم آیةالله بهشتی قدس‌سره شهید مظلوم آیةالله بهشتی قدس‌سره

انقلاب امام آیتی از انقلاب پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم


نظریه‌پرداز بزرگ و بازوی توانای بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی، شهید مظلوم آیةالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی‌ قدس‌سره ، در مورد شخصیت امام خمینی‌ قدس‌سره گفته‌اند: ...


 

 نظریهپرداز بزرگ و بازوی توانای بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی، شهید مظلوم آیةالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی قدس‌سره، در مورد شخصیت امام خمینی قدس‌سره گفتهاند:

امام یک مرحله خودسازی در رابطه با عرفان و اخلاق دارد که هم برای خود ایشان بسیار پربرکت بوده و هم برای شاگردان ایشان و حوزه قم، که بهزودی این مدرس فاضل ارزندهی شجاع به عنوان یک نمونه و الگوی اخلاق در حوزه مشغول تدریس و تعلیم میشود.

زندگی امام کم و بیش مشابه با سالهای زندگی نبیاکرم صلواتاللهوسلامهعلیه تا قبل از بعثت است. پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در آن سالها برای خودسازیاش دورهها و کارها دارد، عبادتها و کوهنشینیها و غارنشینیهایی دارد. پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در چهلمین سال زندگیاش، دعوت به سوی آیین پاک اسلام را به عنوان تجدید حیات «مکه ابراهیم» آغاز میکند.

امام نیز در فرصتی مناسب از تاریخ امت ما، در قم دعوت آشکار و ارزنده خودش را با طاغوتهای زمان و انحرافهایی که در اسلام و روحانیت اسلام وجود داشت، آغاز میکند و امام بهترین یارانش را از میان کسانی بهدست میآورد که در طول سالهای قبل از آن، در آن جریان خودسازی و دگرسازی، ساختهی اندیشه و عرفان و بینش او بودند و کسان دیگری که در این راه در پی امام حرکت کردند. دعوت امام در شهر قم، این کانون علم و ایمان که در آیات و بینات گوناگون وجود دارد، مشابه با دعوت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است در شهر مکه، یعنی آن کانون ایمان و توحید تاریخ ما.

البته یک تفاوتهایی در اینجا وجود دارد؛ بدین معنی که، پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم وقتی دعوت به اسلام را آغاز کرد، کسانی که دعوت او را پذیرفتند بسیار اندک بودند. ولی امام به تقدیر خداوند این توفیق را داشت که در زمان و مکانی دعوتش را آغاز کرد که لبیکگویان به دعوت او فراوان بودند: نوجوانانی که در آن زمان یا نبودند و بهدنیا نیامده بودند و یا بسیار خردسال بودند، با شروع دعوت امام، شهر قم از روحانیت جوان، حوزهاش، تا بسیاری از روحانیین شهرش و بسیاری از مردم خرمشهر، بیشاز همهجا و پیشاز همهجا به دعوت امام پاسخ مثبت دادند.

امام نسبت به پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در اینجا وضعش فرق می کند، امام دعوتش را در شهر دین و ایمان و علم آغاز کرد و لبیکی که شنید، لبیک فراوانی بود. بخش عظیمی از حوزه علمیه حرکت کردند. الان میبینیم چهره برادران عزیزی را که در آن موقع طلاب جوان پرجوش و خروش حوزه بودند و اینها چگونه به صورت پیکهای انقلاب به اینسو و آنسو روانه میشدند و دعوت امام در قم و در سراسر ایران با استقبال روبرو شد.

دوران دعوت پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم قبلاز پیروزی نهایی انقلاب 13 سال بود و دوران دعوت امام قبل از پیروزی 16 سال بود، چیزی نزدیک به هم، با این تفاوت که پیغمبر آن 13 سال را تقریباً به طور کامل در همان مکه گذراند، اما طاغوتیان زمان این فرصت را به امام ندادند که این 16 سال را در قم (یعنی کانون دعوت) بگذراند. و امام بخش عظیمی از این 16 سال یعنی 13 سال تمام آنرا در غربت گذراند. (14)

دوران 14 ساله امام، از اواخر سال 42 تا اواخر سال 57، کاملاً مشابه سالهای پرخشونت و پررنج و شکنجه پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مکه بود و امام با همان شکیبایی و با همان پرامیدی و ایمان محکم و با همان قوت قلب که پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آن سالهای سخت را پشت سر گذاشت، امام هم آن سالهای سخت را پشت سرگذاشت.

هرکس از ایران به نجف میرفت و با امام ملاقات داشت، امام چنان قوی و قاطع و با ایمان و با یک دید روشن به افق انقلاب و افق زندگی ملت ایران سخن میگفت که آدم وقتی برمیگشت، امیدوارتر و قویدلتر، مبارزات خودش را ادامه میداد. وجه تشابه قدرت بخشی امام، با قدرت بخشی پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ، این قدرتبخشی و این روحدادن و این ایمان مجاهدان راستین را افزودن، در طول اینمدت، از نقشهای پرارج امام بود؛ درست شبیه نقشی که پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم داشت. همانطور که میدانید، پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در آن سالهای عسرت و تنگنا، با عدهای از بستگانش در شعب ابیطالب مدت 3 سال را سر کردند و پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برای این مسلمانان معدود، زیر سلطه و فشار در مکه، همیشه آرامبخش بود.

علی علیه‌السلام میفرماید: هر وقت در برابر مشکلات و سختیها دچار ناراحتی و دلهره میشدیم، باید برای آرامش خاطر، دست به دامن پیغمبر میزدیم. پیغمبر، دیدارش و سخنش و عملش برای ماها مایه آرامش خاطر و قوت قلب بود.

امام نیز در آن سالهای طولانی عسرت، برای همه کسانیکه با ایشان مکاتبه داشتند و یا دیدار داشتند، زبانش و قلمش و کلماتش و چهرهاش امیدبخش بود.

رهبر بزرگوارمان در عین آنکه امام است، پیشوا و نایب امام اصلی نیز هست؛ و این مسئله خیلی معنی دارد، یعنی اوج رهبری و امامت همان انسان زبده تمامعیار است که تجلیگاه اسلام میباشد و همه، دیگران را باید با آن مقیاس و معیار بسنجند.

منبع: رسالت، 6 و 7 تیر 1368، ص 3 و 8

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام