*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی 10 


افق پارسایی 10 شماره خبر: ٣٧٨٨٥١ ١١:٣٨ - 1395/03/16   آیةالله معرفت‌ قدس‌سره آیةالله معرفت‌ قدس‌سره  ارسال به دوست نسخه چاپي


آیةالله معرفت‌ قدس‌سره آیةالله معرفت‌ قدس‌سره

درس فقه امام، درس واقع‌گرایی بود


عالم ربانی و احیاگر علوم قرآنی در عصر حاضر، مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت‌ قدس‌سره که توفیق شاگردی امام خمینی‌ قدس‌سره را داشتند، در مورد ویژگی درس فقه آن مرجع عظیم‌الشأن گفته‌اند: ...



عالم ربانی و احیاگر علوم قرآنی در عصر حاضر، مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت قدس‌سره که توفیق شاگردی امام خمینی قدس‌سره را داشتند، در مورد ویژگی درس فقه آن مرجع عظیمالشأن گفتهاند:

امام در آغاز درس فقه در نجف از طلاب پرسیدند: من فقه را از ناحیه قواعدی مطرح کنم یا روی مبانی مطروحه و روش معمولی؟ طلاب به اتفاق خواستند که امام فقه را قواعدی مطرح کنند. افرادی که در ابتدا به درس ایشان میآمدند بیشاز هزار نفر بودند، اما به تدریج به سبب سطح بالای درس، گروهی نتوانستند ادامه دهند، ولی حدود 200 الی 300 نفر که لیاقت و کفایت این درس را داشتند، ماندند. من نیز در این درس حضرت امام شرکت می کردم. بسیاری از فضلای نجف در این درس حاضر میشدند. زمان درس طوری تنظیم شده بود که حدود یکربع ساعت پساز پایان درس آقای خویی شروع میشد، از اینرو کسانی که در درس آقای خویی شرکت میکردند نیز در درس حضرت امام میتوانستند حاضر شوند.

درس امام دارای امتیازات فقهی بسیاری بود. ایشان نوعاً در مسأله خیارات، مبحث بیع، اصول، مبانی و همه مسایلی که مطرح میکردند، متعرض احوال بزرگان علما و قدما میشدند. این دقت در مسایل و باز کردن کلمات علما و نقادی گفتار ایشان تحول مهم در فقاهت است. از اینرو امام در مباحث فقهی روند تحولاتی را که یک تفکر و مسأله طی کرده بود، بررسی میکردند و این ارزش مهم کار و شیوه فقاهتی ایشان بود.

دومین امتیاز مهم امام، اعتماد به نفس ایشان در نقادی گفتار و دریافتهای علمای بزرگ گذشته بود که ابهتی برای تازهواردان داشت. امام معتقد بودند که احترام به اقوال و گفتار قدما به معنی تقلید از ایشان نیست. اگر تقلید باشد روح اجتهاد از بین میرود. روح فقاهت و اجتهاد همیشه باید زنده باشد. این سخن امام به ما نیز جرأت میداد که ضمن احترام به کلمات و اقوال بزرگان، گفتار ایشان را نیز مورد بحث قرار دهیم.

امام درس فقه را در مسجد شیخ انصاری در منتهیالیه بازار حویش میفرمودند و در این درس به طلبهها میفرمودند مسایل فقهی را شما در بازار حل کنید. آنجا مسأله را طرح و مورد بررسی قرار دهید، نه در مدرسه و پشت درهای بسته و دور از جامعه. زیرا فقه مسایل علمی مربوط به عمل روزمره است. شما ببینید واقعیات و نیازهای جامعه چیست؟ و تا چه اندازه حل این مسایل برای جامعه ضروری است. اما اینکه شما یک مسألهای را خودتان فرض بکنید و بعد هم روی آن حل و فصل بکنید و قواعد شرع را با آن انطباق دهید و وقتی که از در بیرون رفت مشخص شد با واقعیات منطبق نیست، این یک فقه پشت مدار بسته است، فقهی برای جامعه نیست. فقه اسلام برای اجتماع است. این روش امام، یک جهش در شیوه فقه بود و آثار مثبت بسیاری داشت.

منبع: خاطرات سالهای نجف، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس‌سره، ج2، ص162و163

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام