*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی 10 


افق پارسایی 10 شماره خبر: ٣٧٨٩٢٨ ٠٩:٥٨ - 1395/03/17   ماه مبارک رمضان از منظر اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام  ارسال به دوست نسخه چاپي


ماه مبارک رمضان از منظر اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام

ماه مبارک رمضان از منظر اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام


روزه یکی از احکام انسان‌ساز اسلام است، که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن، همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست. در این نوشتار به برخی از آثار روزه در سیره معصومان‌ علیهم‌السلام می‌پردازیم: ...

روزه یکی از احکام انسانساز اسلام است، که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن، همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست. در این نوشتار به برخی از آثار روزه در سیره معصومان علیهم‌السلام میپردازیم:

فلسفه و حکمت روزه

پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: الْمَعدَةُ بَیْتُ‏ کُلِ‏ دَاءٍ وَ الْحِمْیَةُ رَأْسُ کُلِّ دَوَاءٍ

معده، مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب (از غذاهای نامناسب و زیاد خوردن) اساس و رأس هر داروی شفابخش است. بحارالأنوار (ط.بیروت)؛ ج‏59، ص290

امام رضا علیه‌السلام در بیان فلسفه و دلایل وجوب روزه میفرمایند: «انّما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع والعطش، فیستدلوا علی فقر الآخرة...

همانا (مردم) مأمور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواریهای گرسنگی و تشنگی را، و آنگاه استدلال کنند بر سختیهای گرسنگی و تشنگی و فقر آخرت، و هر آینه روزهدار باید (به پیشگاه خداوند) بندهای خاشع و ذلیل و دارای استکانت و وقار باشد، و بداند که اعمال و زحماتش به حساب میآید، و در همهحال به آنچه که از عبادات انجام میدهد، عارف باشد؛ و بر آنچه که از گرسنگی و تشنگی به او میرسد صبر کند، و در آن هنگام با امساک از شهوات، مستوجب ثواب فراوانی میشود. و این اوصاف حمیده، واعظ خوبی برای روزهداران در دنیا خواهد شد، و رائض و راغب است بر روزهداران، بر ادای آنچه که مکلف به آنند و راهنمای خوبی برای آنان است در عالم عقبی. و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشکلات فقرا و بیچارگان را، که تا رحمت آورند بر فقرا و مساکین در دنیا، سپس ادا نمایند حقوق آنان را که خداوند در اموالشان مقرر فرموده است. وسایلالشیعه، ج7، ص4

فضیلت ماه رمضان

از جابر نقل شده است که امام محمد باقر علیه‌السلام فرمود: پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چون به هلال ماه رمضان نظر مى‏کرد، رو به قبله مى‏نمود، سپس مى‏ گفت: «خداوندا، این ماه را همراه با امنیت و ایمان، و سلامتى و اسلام، و تندرستى شکوه‏مند، و روزى وسیع، و دفع بیماریها، و تلاوت قرآن، و یارى بر نماز و روزه، بر ما نو بگردان. خداوندا، ما را براى ماه رمضان سالم نگه‏دار و آنرا نیز براى ما سالم بدار، و آنرا از جانب ما بپذیر، تا ماه رمضان در حالى تمام شود که ما را آمرزیده باشى».

سپس رو به سوى مردم مى‏کرد و مى‏فرمود: اى گروه مسلمانان، هنگامى که هلال ماه رمضان طلوع مى‏کند، شیاطین سرکش به زنجیر کشیده مى‏شوند، و درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت همه گشوده مى‏شود، و درهاى دوزخ را مى بندند، و دعا مستجاب مى گردد، و هنگام هر افطارى براى خدا آزادشدگانى خواهد بود که آنان را از آتش آزاد مى‏کند، و هر شب منادیى ندا مى‏کند: «آیا درخواست‏کننده‏اى هست؟ آیا استغفارکننده‏اى هست؟ خداوندا، به هر انفاق‏کنندهاى عوض ده و مال هر بخیلى را به دست تلف بسپار» تا چون هلال شوّال طلوع کند، مؤمنان را ندا مى‏کنند که: صبحگاهان براى گرفتن جایزه‏هاى خود حاضر شوید که آنروز، روز پاداش است. سپس امام باقر علیه‌السلام فرمود: آگاه باشید، سوگند به آن کسى که جانم به دست اوست، این جایزه ها دینار و درهم نیست (بلکه آمرزش و رحمت الهى است‏). أمالی الصدوق، ص47

دعا وقت رؤیت هلال ماه

امام سجاد علیه‌السلام هنگام حلول ماه رمضان، چنین دعا میکردند: ستایش خدایی را که دین خود را به ما

ارزانی داشت و ما را به آیین خویش اسلام اختصاص داد و در راههای احسان و نیکی خود درآورد، تا با نعمت

و احسان او، آن راهها را به سوی خشنودیاش بپیماییم؛ ستایشی که آنرا از ما بپذیرد و به وسیله آن از ما خشنود

گردد. و ستایش خدایی را که ماه خود، رمضان، ماه روزه و ماه اسلام و ماه پاکیزگی و ماه تصفیه و ماه قیام

به عبادت و شبزندهداری را یکی از این راهها قرار داد. صحیفه سجادیه، دعای44

بهترین ساعات استغفار

امیرالمؤمنین علیه‌السلام با تأکید هرچه بیشتر به استغفار در این ماه، اشاره مىکنند: عَلَیْکُمْ فى شَهْرِ رَمَضانَ بِکَثْرَةِ الإِسْتِغْفارِ وَ الدُّعاءِ، فَاَمَّا الدُّعاءُ فَیَدْفَعُ بِهِ عَنْکُمْ الْبَلاءَ، وَ أَمَّا الإِسْتِغْفارُ فَیَمْحى ذُنُوبَکُمْ. (کافى، ج4، ص88)

بر شما باد به زیاد استغفار گفتن و دعا کردن در ماه مبارک رمضان، که دعاى زیاد بلا را از شما دور مىسازد و استغفار فراوان گناهان شما را نابود مىکند.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز در خطبهاى که قبل از ماه مبارک رمضان ایراد کردند، چنین فرمودند:

یا أَیُّهَا النّاسُ... تُوبوُا إِلَى اللهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ... أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمالِکُمْ فَفکُّوها بِاسْتَغْفارِکُمْ. (وسایلالشیعه، ج10، ص313 ـ 314)

اى مردم، در این ماه از گناهانتان به سوى خدا باز گردید... اى مردم، جانهاى شما در گرو اعمال شماست. جانهاى خویش را با استغفارى که مىکنید، آزاد و رها سازید.

روزه اعضا و جوارح بیرونی و درونی

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزه گرفتن، تنها به خویشتندارى از نوشیدن و خوردن نیست. مریم مادر عیسى علیه‌السلام گفت: «من نذر کرده‏ام که براى خداى رحمان روزه باشم» یعنى، جز به ستایش خداى رحمان، دهان خود را باز نکنم. اگر روزه گرفتید، زبان خود را حفظ کنید. چشم خود را فرو بخوابانید. نزاع مکنید. حسد مورزید. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شنیدند که یکى از بانوان با دهان روزه خادم خود را دشنام مى‏دهد. فرمودند تا برایش خوراکى حاضر کنند و بعد به آن خانم گفتند: میل کنید. خانم گفت: من روزه دارم. رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به او فرمودند: «چهگونه روزه‏اى که خادم خود را دشنام مى‏دهى؟! روزه گرفتن فقط با دهان بستن از خوراک و آب نیست». امام علیه‌السلام فرمودمد: هر گاه روزه گرفتى و دهان خود را از نوشیدنى و خوردنى بستى، باید گوش و چشم تو نیز از حرام و ناشایست بسته شود: بحث و جدل مکن. خادمت را با نیش زبان آزار مده. آرامش و وقارى که ویژه روزه‏دارى است، از دست مده. مبادا روز روزه‏ات مانند روزهاى دیگر باشد. گزیده کافى، ج‏3، ص134و136

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج




دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام