*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > پرس و جو > پرس‌وجو 


عدد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر از کجا و چه منابعی به‌دست می‌آید؟
پرس‌وجو شماره 488
عدد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر از کجا و چه منابعی به‌دست می‌آید؟
بسیار به گوش‌مان خورده است که 124 هزار پیامبر از سوی خداوند برای هدایت بشریت مبعوث شده‌اند و در میان مردم به تبلیغ و انجام رسالت الهی خویش پرداخته‌اند؛ از سوی دیگر اگر همه منابع اسلامی و... را هم کنکاش کنیم، تنها به نسبت ناچیزی از 124 هزار، در مورد نام‌ها و نشان‌های پیامبران الهی برمی‌خوریم؛ حال نه اسمی از آن‌ها و نه حرفی از خصوصیات آن‌ها در دست ماست، چگونه به عدد 124000 پیامبر می‌رسیم؟ ...
 ٢٣:٠٠ - 1395/09/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
نماز در زمان رسول‌الله‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آیا با دستان باز خوانده می‌شد یا با تکتف و تکفیر؟
پرس‌وجو شماره 487
نماز در زمان رسول‌الله‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آیا با دستان باز خوانده می‌شد یا با تکتف و تکفیر؟
توجه داشته باشید که پیامبر گرامی اسلام‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اگر دست بسته نماز می‌خواندند و سنت همیشگی پیامبر آن‌گونه بود, در این صورت، همه آن‌طور می‌خواندند و کسی در آن اختلاف نمی‌کرد. از خصوصیات شیعه پایبندی به سنت پیامبر است. اگر پیامبر اسلام دست بسته نماز می‌خواندند: اولاً شیعیان قطعاً دست بسته می‌خواندند در حالی‌که هیچ کدام از امامان معصوم شیعه نگفته‌اند که پیامبر دست بسته نماز می‌خوانده است (مستندالعروة، آیةالله شیخ مرتضی بروجردی/4/445). ثانیاً اگر عمل پیامبر می‌بود، اهل‌سنت نیز دست بسته خواندن را واجب می‌دانستند در حالی‌که هیچ کدام از چهار فرقه فقهی اهل‌سنت این عمل را واجب نمی‌دانند حتی مالکی‌ها آن را سنت هم نمی‌دانند ....
 ١٣:٠٠ - 1395/09/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا با وجود دعا و نذر برخی از خواسته‌ها برآورده نمی‌شوند؟
پرس وحو شماره 486
چرا با وجود دعا و نذر برخی از خواسته‌ها برآورده نمی‌شوند؟
خداوند کریم امر به دعا و ضمانت به استجابت آن کرده است، پس دعا را مستجاب می‌نماید، ولی استجابت دعا این نیست که فرمانبردار دستورات دعاکننده باشد و یا حتماً همان چیزی که او خواسته را در همان زمانی که او خواسته بدهد. بدیهی است که اگر خداوند دعای همه بندگانش را مستجاب می‌نمود، یا همه هلاک شده بودند و یا حتی مؤمنین و دعاکنندگان نیز در شرایط خیلی خیلی ناخوشایندی به سر می‌بردند، چراکه از نظر لطف الهی محروم شده بودند. لذا به پیامبرش فرمود به بندگانم بگو اگر دعای شما نبود که به شما نظر نمی‌کردم و بدیهی است هر کس تکذیب کند، خودش لوازم عذاب خود را فراهم کرده است؛ «قل ما یعبأ بکم ربی لولا دعاؤکم فقد کذبتم فسوف یکون لزامًا» (فرقان/77)، بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‏کند. در حقیقت‏ شما به تکذیب پرداخته‌‏اید و به‌زودى [عذاب بر شما] لازم خواهد شد. ....
 ١٣:٤٣ - 1395/08/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا بین عمل با پاداش‌های موعود خداوند تناسب و عدالت رعایت شده است؟
پرس و جو شماره 484
آیا بین عمل با پاداش‌های موعود خداوند تناسب و عدالت رعایت شده است؟
گفته می‌شود فلان نماز یا دعای مستحبی ثواب جهاد و حج و آزاد کردن بنده و... را دارد آیا این با عدل الهی سازگار است؟ و آیا بین عمل با پاداش خدا تناسب و عدالت رعایت شده است؟ با بیان چند نکته تطابق ثواب‌های ذکر شده با اعمال مربوط به آن‌ها روشن می‌شود: 1- ثواب‌های الهی بر اساس استحقاق بندگان نیست بلکه تفضلی است که خداوند بر اساس رفتارهای بندگان در دنیا و قابلیت‌هایی که کسب کرده‌اند، به آن‌ها لطف می‌کند. ...
 ١٣:٠١ - 1395/08/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
حوادث واقعه کربلا چگونه به ما رسیده است؟
پرس‌وجو شماره 483
حوادث واقعه کربلا چگونه به ما رسیده است؟
بعد از حادثه کربلا، گروهی از افرادی که در واقعه کربلا حاضر بودند، حوادث و کارهایی که در آن مکان رخ داده بود و جنگ‌ها و شهادت‌هایی که در آن سرزمین اتفاق افتاده بود را، برای دیگران نقل می‌کردند و آنان هم این حوادث را برای دیگر افراد روایت می‌کردند، مثل نقل سایر جنگ‌هایی که در صدر اسلام رخ داده است. نیز به همین صورت به آگاهی دیگران می‌رسید، این روش در نقل حوادث عاشورا ادامه داشت تا این‌که در اوایل قرن دوم هجری، ابومخنف لوط‌بن یحیى‌بن سعیدبن مخنف‌بن سلیم ازدی غامدی کوفی (متوفای ۱۵۷) مطالب مربوط به حادثه کربلا را از راویان مختلف جمع‌آوری کرده و کتابی به نام «مقتل‌الحسین‌ علیه‌السلام » را تنظیم و تهیه کرد. ....
 ١٥:٢٤ - 1395/08/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
 امام حسین‌
پرس‌وجو شماره 482
چرا امام حسین‌ علیه‌السلام به حضرت زینب‌ سلام‌الله‌علیها که جزء مخلَصین است فرمود// «خواهرم مواظب باش شیطان صبر تو را نبرد»؟!
به تعبیر قرآن شیطان در مخلصین راه ندارد. پس چرا امام حسین‌ علیه‌السلام به حضرت زینب‌ سلام‌الله‌علیها که جزء مخلصین است فرمود: «خواهرم مواظب باش شیطان صبر تو را نبرد»؟! ...
 ١١:١٢ - 1395/07/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
چگونگی سازگاری مسئله شفاعت با عدالت الهی
پرس‌وجو شماره 481
چگونگی سازگاری مسئله شفاعت با عدالت الهی
در مورد شفاعت شبهات زیادی مطرح شده که یکی از آن‌ها همان بحث شفاعت و عدالت خداوند است. مثلاً، آیا شفاعت پارتی بازی نیست؟! آیا صحیح است که بنده در این دنیا هر گناهی که خواست انجام دهد به این امید که شافعان روز محشر او را شفاعت می‌کنند و او از عقوبت و عذاب گناهان خود در امان مانده و در کمال امنیت و آرامش وارد بهشت و وادی رحمت حق‌تعالی ‌گردد؟! آیا شفاعت با عدالت خداوند جور در می‌آید؟! ....
 ١١:٥٢ - 1395/07/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
دلیل آفرینش انسان‌های هدایت‌ناپذیر چیست؟
پرس‌وجو شماره 480
دلیل آفرینش انسان‌های هدایت‌ناپذیر چیست؟
با این‌که خدا می‌داند بعضی از افراد هدایت نمی‌شوند و مطمئناً جهنمی می‌شوند پس چرا آنان را آفریده است؟ ▪ پاسخ اجمالی
 ١٣:٠٥ - 1395/07/07 - نظرات : ٠متن کامل >>
«یضل من یشاء و یهدی من یشاء» یعنی چه؟ مگر خداوند بندگان خود را گمراه می‌کند؟!
پرس‌وجو شماره 479
«یضل من یشاء و یهدی من یشاء» یعنی چه؟ مگر خداوند بندگان خود را گمراه می‌کند؟!
«ضلال» و «ضلالت» به معناى انحراف از حق است. و اضلال در مقابل هدایت، و از امور عدمى است و چون هدایت به معناى دلالت و ارشاد به مقصود است، اضلال، فقدان هدایت است و در اصطلاح منطق، رابطه این دو، ملکه و عدم است. یعنى اگر هدایت در جایى موجود باشد، هیچ‌گاه ضلالتى از آن‌جهت در آن‌جا نخواهد بود ولى اگر هدایت نباشد، نبودن هدایت، ضلالت است. لذا بر خلاف هدایت، ضلالت را نمی‌توان به خداوند نسبت داد؛ زیرا عدم، قابل دادن و گرفتن نمی‌باشد. ...
 ١٠:٤٠ - 1395/07/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
عید غدیر
پرس وجو شماره 478
علمای عامه به چه دلایلی مسئله امامت را در غدیر رد می‌کنند؟
اشکال اول: فخر رازى امام‏المشککین مى‏گوید: مولى به معناى اولى نیست بلکه به معناى ناصر است. دلیل این‌که مولى به معناى اولى نیست این است که نمى‏توان آن‌را به جاى اولى به کار برد. مثلاً نمى‏توان گفت «هو مولى من فلان» در حالى که مى‏توان گفت «هو اولى من فلان». ...
 ١٢:٣٢ - 1395/06/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
غدیر خم
پرس وجو شماره 477
چرا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مکه جانشینی حضرت علی علیه‌السلام را اعلام نکردند؟
جناب ابن‌حجر عسقلانی از بزرگ‌ترین علما و دانشمندان اهل‌سنت در کتاب فتح‌الباری جلد 13 صفحه 248 می‌گوید: جبرئیل همان‌گونه که قرآن را بر پیامبر نازل می‌کرد، سنت را نیز بر ایشان نازل می‌نمود. پیامبر هیچ حرکتی انجام نداد و هیچ نگفت مگر آن‌که دستورش از جانب خداوند فرا رسید. ...
 ١٠:٥٩ - 1395/06/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا تنها با امام غایب هدف آفرینش محقق می‌شود؟
پرس وجو شماره 476
آیا تنها با امام غایب هدف آفرینش محقق می‌شود؟
هیچ عاقلى بى‌هدف گام بر نمى‌دارد و هر حرکتى که در پرتو عقل و علم انجام گیرد، در مسیر هدفى قرار خواهد داشت. با این تفاوت که هدف در کار انسان‌ها معمولاً رفع نیازمندى خویش و برطرف ساختن کمبودهاست، ولى در کار خدا هدف متوجه دیگران و رفع نیازهاى آن‌هاست؛ چراکه ذات او از هر نظر بى‌پایان است و عارى از هر گونه کمبود و با این حال انجام دادن کارى به نفع خود، درباره او مفهوم ندارد. ...
 ١٧:١٠ - 1395/06/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا با استخاره می‌توان مقدرات و سرنوشت خود را تعیین کرد؟
پرس وجو شماره 475
آیا با استخاره می‌توان مقدرات و سرنوشت خود را تعیین کرد؟
معناى این نوع استخاره این است: هنگامى که انسان مى‌خواهد کارى را انجام دهد لازم است با نهایت دقت و توجه، تمام مقدمات کار را تا آن‌جا که ممکن است فراهم سازد و از آن‌چه موجب ضرر و زیان است بپرهیزد، سپس از صمیم قلب از خداوند بخواهد او را در این راه موفق کند و نفع و خیر نصیب او سازد. خلاصه این‌که، وقتى انسان دست به یک کار بزرگ مى‌زند و سرانجام کار روشن نیست، ....
 ١٨:٥٧ - 1395/06/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
علل و آثار دین‌گریزی چیست؟
پرس‌وجو شماره 474
علل و آثار دین‌گریزی چیست؟
دین، استوارترین ستون حیات مادی و معنوی انسان است که به او عزت و شرافت می‌بخشد و او را از اسارت‌ها و تعلقات و وابستگی‌های نفسانی و حیوانی آزاد می‌سازد. دین، برنامه سعادت و رستگاری بشر است، اما پیوسته عواملی به‌صورت پیدا و پنهان، دین‌داری را تهدید می‌کند. یکی از این آفت‌ها، دین‌گریزی است. ...
 ٢٠:٥٦ - 1395/05/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
چگونه وعده یارى مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان سازگار است؟
پرس‌وجو شماره 473
چگونه وعده یارى مؤمنان با کشته شدن و شکست آنان سازگار است؟
اولاً: پیروزى، معنى وسیعى دارد، و همیشه به معنى غلبه ظاهرى و جسمانى بر دشمن نیست؛ گاه پیروزى، پیروزى مکتب است، و مهم‌ترین پیروزى همین است، فرض کنید، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در یکى از غزوات، شهید شده بود، اما مى‌بینیم آیینش دنیا را گرفته، آیا ممکن است این شهادت را به شکست تعبیر کنیم؟! ...
 ٠٩:٥٦ - 1395/05/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
قرآن
پرس‌وجو شماره 472
قرآن که شاخصه اخلاق است چرا از عباراتی مانند «لعن» و خطاباتی تند مانند «بمیرید»! و «دور شوید»! استفاده کرده است؟
توجــه به چنــد نکته برای رسیدن به پــاسخ سؤال سودمنــد می‌بــاشــد. ▪ 1- اسلام دین جامعی است و تمام ابعاد آن را باید با هم بررسی کرد، نگرش به دیدگاه‌های اقتصادی آن بدون توجه به دیدگاه‌های سیاسی آن و یا مطالعه هر دو دیدگاه، بدون آموزه‌های اخلاقی یا حقوقی و دیگر ابعاد آن شایسته نیست، پس دستورات اخلاقی آن در پرتو دیگر ابعاد و هماهنگ با آن‌ها معنی می‌یابند. ▪ 2- ....
 ١٠:٥٩ - 1395/05/13 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا دختران زودتر از پسران مکلف مى‌شوند؟
پرس‌وجو شماره 471
چرا دختران زودتر از پسران مکلف مى‌شوند؟
توفیق زن بیش از مرد است و اگر انسان تنزل کند حداقل باید بگوید زن همانند مرد است. زیرا ‏تقریباً شش سال قبل‌از این‌که مرد، مکلف بشود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذیرفته است. زن ‏همین که از نُه سالگى گذشت و وارد دهمین سال زندگی‌ شد، خدا او را به حضور مى‏پذیرد و با او ‏سخن مى‏گوید و روزه را بر او واجب مى‏کند، مناجات‌هاى او را به‌عنوان دستور مستحب شرعى ‏گوش مى‏دهد. آن وقتى که هنوز مرد به‌عنوان یک نوجوان مشغول بازى است، زن مشغول راز و نیاز ‏و نماز است. ....
 ١١:٥٥ - 1395/05/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟
پرس‌وجو شماره 470
چگونه می‌توانیم بـا امـام زمـان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ارتباط داشته باشیم؟
حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قرآن کریم است، چراکه وحی یگانه عامل زندگی‏بخش بشر و پیروی از دستورها و آموزه‏های آن، زمینه‏ ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است: ...
 ١١:٢٤ - 1395/04/30 - نظرات : ٠متن کامل >>
مبنای افزایش دیه در ماه‌های حرام چیست؟
پرس‌وجو شماره 469
مبنای افزایش دیه در ماه‌های حرام چیست؟
شکی نیست که هر جرمی از هر مجرمی با عمد و اختیار، استحقاق جریمه و مجازات را دارد. از سوی دیگر همه مجرمان یکسان نیستند و بدون شک شرایط زمانی و مکانی و روانی و ویژگی‌های دیگر آن‌ها تفاوت دارد. به همین دلیل امروزه، در تمام قوانین کشورهای جهان، اموری را با عنوان عوامل تشدید و تخفیف در کنار قوانین کیفری و جزایی قرار می‌دهند، مثلاً بیماری روانی را عامل تخفیف و تکرار در جرم را معمولاً عامل تشدید می‌دانند. ....
 ١٥:١٤ - 1395/04/23 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شورای شش نفره از ولایت و امامت خود دفاع کردند؟
پرس‌وجو شماره 468
آیا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شورای شش نفره از ولایت و امامت خود دفاع کردند؟
امام علی‌ علیه‌السلام به اعتراف دوست و دشمن، شجاع‌ترین یار و مدافع اسلام و پیامبر اکرم‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بودند و در این راه از هیچ کس و هیچ چیز جز خدای متعال بیم و ترسی نداشتند؛ و در جاهایی که پای مصالح و منافع اسلام در کار بود، برای یک لحظه هم عقب‌نشینی نکردند. کدام انسان با انصافی است که منکر شجاعت و فداکاری فوق‌العاده آن حضرت در حوادث مهم تاریخ مانند لیلةالمبیت و جنگ‌های صدر اسلام باشد؟ ...
 ١٤:٣٧ - 1395/04/09 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا بـداء، در علائم ظهور، آیات قرآن و علم معصومین‌ علیهم‌السلام هم صورت می‌گیرد؟
پرس‌وجو شماره 467
آیا بـداء، در علائم ظهور، آیات قرآن و علم معصومین‌ علیهم‌السلام هم صورت می‌گیرد؟
بداء در اصطلاح برای خداوند، آشکار کردن چیزی است که بر بندگان مخفی بوده و ظهورش برای آنان تازگی دارد. (عسکرى، سیدمرتضی، عقاید اسلام در قرآن کریم، ج‏2، ص 503) بر این اساس بداء، تغییری است که در مراحل فعل الهی صورت می‌گیرد. بدین صورت که فعل الهی برای ایجاد اشیاء، دارای هفت مرحله است: ....
 ١٢:٣٩ - 1395/04/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا به امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف  شريک‌القرآن گفته می‌شود؟
پرس و جو شماره 466
چرا به امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف شريک‌القرآن گفته می‌شود؟
در جواب این سؤال بیان چند نکته بایسته است: - خواندن امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، با تعبیر زیبا و گران‌سنگ «شریک‌القرآن» برگرفته از سخنان ائمه معصومین‌ علیهم‌السلام، است. ایـن تعبیــر در چنـد زیارت معتبر خطاب به امام حسین و حضرت مهدى‌؟عهما؟، وارد گردیده است: ...
 ١٠:٥٦ - 1395/03/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا نام‌های متعدد خدا با توحید مغایرت ندارد
پرس وجو شماره 465
آیا نام‌های متعدد خدا با توحید مغایرت ندارد
قرآن مجید در آیه 110 سوره اسرا به یکى از بهانه‌هاى سست و بى‌اساس مشرکان پاسخ مى‌دهد و آن، این‌که، آن‌ها مى‌گفتند: چرا پیامبر، خدا را به نام‌هاى متعددى مى‌خواند با این‌که مدعى توحید است. قرآن در پاسخ آن‌ها مى‌گوید: «قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أیّاً ما تدعوا فله الاسماءالحسنی»؛ بگو! شما او را به نام الله بخوانید و یا به نام رحمان، هر کدام را بخوانید فرق نمى‌کند، براى او نام‌هاى متعدد نیک است. ...
 ١١:٥٨ - 1395/03/19 - نظرات : ٠متن کامل >>
امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چگونه دین را از تحریف در زمان غیبت حفظ می‌کنند؟
پرس‌وجو شماره 463
امام زمان‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چگونه دین را از تحریف در زمان غیبت حفظ می‌کنند؟
در میان وظایف محوله به امام، صیانت دین از دستبرد و تحریف هم قرار دارد، نقطه محوری بحث این است که این صیانت در زمان غیبت آخرین حجت الهی چگونه صورت می‌گیرد؟ (بخش اول سؤال) پاسخ اجمالی به هر دو بخش سؤال این است که این وظیفه مهم، به دو صورت انجام می‌گیرد. 1ـ ولایت باطنی از پس پرده غیبت (ولایت تکوینی). ....
 ١٣:٠٩ - 1395/03/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیا نظام امامت منحصر به عصر حضور است؟
پرس‌وجو شماره 462
آیا نظام امامت منحصر به عصر حضور است؟
آیا «نظام امامت‏»، با پایان یافتن دوره غیبت صغرى و آغاز غیبت کبرى (سال ۳٢۹ هجرى قمرى) پایان یافت و پس از ظهور حضرت مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف این نظام از نو برقرار مى‏شود یا این‌که «نظام امامت‏» استمرار دارد؟
 ١٢:٠٠ - 1395/02/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
چرا در عصر انبیاى گذشته حکومت عدل جهانى تحقق نیافته است؟
پرس وجو شماره 461
چرا در عصر انبیاى گذشته حکومت عدل جهانى تحقق نیافته است؟
این سؤال گاهى به طریق دیگرى نیز مطرح مى‌شود که چرا حکومت عدل جهانى در پایان تاریخ و آخرالزمان اجرا مى‌گردد؟ آیا این امر اتفاقى است یا این‌که وجه و دلیلى دارد؟ مى‌گوییم: تکامل فرد و در نتیجه ایجاد مجتمع کامل و نیز دولت و حکومت عدل در جامعه با دو عامل اساسى تحقق‌پذیر است:
 ١٣:٥١ - 1395/02/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
عفو الهی نسبت به پیامبر اسلام‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چگونه با عصمت سازگار است؟!
پرس‌وجو شماره 460
عفو الهی نسبت به پیامبر اسلام‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم چگونه با عصمت سازگار است؟!
چرا خداوند پبامبر‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم را در آیاتی مانند آیه ۴۳ سوره توبه مورد عتاب و عفو قرار داده است؟
 ١٣:٥٧ - 1395/02/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
منشاء عصمت معصومین علیهم‌السلام
پرس‌وجو شماره 459
منشاء عصمت معصومین علیهم‌السلام چیست؟
بدون شک، عصمت پیامبران و ائمه اطهار‌ علیهم‌السلام اکتسابی و بر اساس لیاقت و امتحان است؛ زیرا اگر خدادادی محض باشد، فضیلت برای آنان محسوب نمی‌شود.
 ١٢:٣١ - 1395/02/08 - نظرات : ٠متن کامل >>
از دیدگاه قرآن و روایات آیا امامت انتخابی است یا انتصابی؟
پرس‌وجو شماره 458
از دیدگاه قرآن و روایات آیا امامت انتخابی است یا انتصابی؟
شیعه راه تعیین امام را، منحصر در نص شرعی می‌داند؛ یعنی امامت مقامی است انتصابی و نصب امام حق و شأن خداوند است همان‌گونه که نبوت نیز مقامی است انتصابی و تعیین پیامبر حق و شأن خداوند است. ...
 ١٢:١١ - 1395/02/01 - نظرات : ٠متن کامل >>
اگر مقام عصمت تفضلى است از ناحیه‏ خداوند اجر معصوم چگونه تبیین مى‏گردد؟
پرس‌وجو شماره 457
اگر مقام عصمت تفضلى است از ناحیه‏ خداوند اجر معصوم چگونه تبیین مى‏گردد؟
عصمت داشتن منافاتى با اجر داشتن نزد خدا ندارد. و فرد معصوم هم به خاطر انجام اعمال نیک، و هم به خاطر خویشتن دارى در مقابل گناه و مشتهیات اجر مى‌برد. ....
 ١٢:٢٤ - 1395/01/25 - نظرات : ٠متن کامل >>

<< صفحه قبلی1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>





چهارشنبه ٠١ اسفند ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام